Uslovi odmora za evropske profesionalne vozače kamiona ostaju jedan od najvećih izazova drumskog transporta.
Tokom terenske posjete u Belgiji, organizovane od strane Evropske federacije transportnih radnika (ETF), visoki zvaničnici EU, uključujući potpredsjednicu Komisije i komesarku za socijalna prava Roxanu Mînzatu, imali su priliku da lično vide teške uslove u kojima vozači svakodnevno borave tokom odmora.
Posjeta parking prostorima i stanje na terenu
Delegacija je obišla tri lokacije: jedan „zlatno sertifikovani“ siguran parking (SSTPA) i dvije necertifikovane lokacije.
Pored ETF-a, u posjeti su učestvovali i predstavnici Međunarodne unije za drumski transport (IRU) i Evropske organizacije za sigurne parkinge (ESPORG).Zapažanja s terena potvrdila su da nedostatak adekvatnih parking prostora predstavlja sistemski problem koji pogađa cijelu industriju.
Iako EU Mobiliti paket propisuje da vozači sedmični odmor moraju provoditi izvan kabine, većina parkinga nema osnovne sadržaje – tuševe, restorane, sigurnosne sisteme – pa vozači i dalje spavaju u kamionima, često u nesigurnim uslovima.
Umor i pad kvaliteta profesije
Prema istraživanju ETF-a:
60% vozača kamiona i 66% vozača autobusa priznaje da često vozi umorno,
1 od 3 vozača kamiona i 1 od 4 vozača autobusa zaspali su za volanom barem jednom,
mnogi ne mogu naći mjesto ni za obaveznu pauzu od 45 minuta.
Zbog loših uslova rada i niskih zarada, mnogi iskusni vozači napuštaju profesiju, a sektoru nedostaju hiljade kvalifikovanih radnika.
To otvara prostor za zapošljavanje vozača iz trećih zemalja, često u nesigurnim i potplaćenim okolnostima, što dodatno produbljuje socijalne razlike u sektoru.
Poziv na akciju i poruke sa terena
Generalna sekretarka ETF-a, Livia Spera, naglasila je potrebu za striktijom primjenom propisa i jačanjem nadzora:
“Podsjetili smo Komisiju da je neophodno pojačati inspekcijski nadzor, osigurati poštivanje pravila Mobiliti paketa i omogućiti vozačima da odmaraju izvan kabine, uz redovan povratak kući.”
Komesarka Roxana Mînzatu dodala je:
“Sigurno parkiranje nije samo logističko pitanje, već pitanje dostojanstva, sigurnosti i poštovanja. Ulaganjem u prostore za odmor činimo profesiju privlačnijom, ublažavamo manjak radne snage i jačamo drumski transport kao stub evropske ekonomije.”
ETF je pozvao Evropsku komisiju da prioritetno proširi mrežu sigurnih parkinga i ojača mehanizme nadzora nad poštivanjem prava vozača u svim državama članicama.
Regionalna refleksija
Nedostatak sigurnih parkinga nije samo problem EU.
Na Zapadnom Balkanu situacija je još složenija — većina graničnih prelaza, tranzitnih pravaca i logističkih terminala nema standardizovane parking zone ni minimalne uslove za odmor.
Zato Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine i partnerske organizacije već pripremaju inicijativu za uspostavljanje mreže bezbjednih i digitalno nadgledanih parkinga, u skladu s evropskim SSTPA standardima.
Cilj je da se regionalni prevoznici uključe u EU program finansiranja sigurnih parking zona, čime bi se unaprijedila bezbjednost, smanjio umor vozača i povećala konkurentnost sektora.
Izvor: Trans.info,
Autor: Agnieszka Kulikowska-Wielgus
Priredila redakcija Logistika.ba









