CDU/CSU i SPD predstavili su svoj koalicioni sporazum – sa primjetnim podsticajem za transportnu i logističku industriju. Od propisa o putarini do e-mobilnosti do železničkih reformi: ugovor sadrži mogućnosti, ali i mnoga otvorena pitanja.
Koalicioni sporazum između CDU/CSU i SPD-a, predstavljen 9. aprila 2025. godine, sadrži niz mera koje su od centralnog značaja za transportnu i logističku industriju. Nova savezna vlada fokusira se na širenje klimatski prihvatljive mobilnosti, ulaganja u infrastrukturu, digitalizaciju procesa i obezbeđivanje kvalifikovanih radnika. Mnogo toga zvuči ambiciozno, ali često ostaje nejasno ili je predmet finansiranja.
Ključni projekti za sektor transporta i logistike
Putarine za kamione i infrastruktura: finansiranje korisnika kao osnovni princip
Putarina za kamione treba da se reinvestira direktno u odgovarajuću infrastrukturu kao deo ciklusa finansiranja načina prevoza.
Ono što je novo je da će Autobahn GmbH po prvi put imati kreditnu sposobnost, a investicije će se u budućnosti zasnivati na modelu budžetskih fondova sa tri stuba, korisničkog finansiranja i privatnog kapitala. Koalicija takođe obećava pouzdanu finansijsku slobodu tokom godina.
Nedostatak kvalifikovanih radnika i vozača: Planiran paket mera
Da bi se suprotstavili stalnom nedostatku vozača, treba ojačati profesionalne kvalifikacije vozača, ubrzati postupke odobravanja prevelikih i teških prevoza i značajno povećati broj parking mesta za kamione.
Dekarbonizacija i e-mobilnost: Oslobađanje od putarine ostaje
Koalicija želi da produži oslobađanje od plaćanja putarine za kamione bez emisija nakon 2026. godine. Pored toga, komercijalno punjenje skladišta u skladištima će biti promovisano. Najavljeni paket cena električne energije ima za cilj da donese primetno olakšanje industrijama sa intenzivnom potrošnjom električne energije – uključujući logistiku.
Sa paketom cena električne energije, pravimo veliki korak ka obezbeđivanju konkurentnih cena energije za industriju “, navodi se u ugovoru.
Digitalizacija i autonomna vožnja: Nemačka će postati vodeće tržište
Cilj koalicije je da razvije Nemačku u vodeće tržište za autonomnu vožnju. Pristup podacima o mobilnosti i vozilima treba da se pojednostavi i da se proširi upotreba podataka o putarini.
Železnički transport: strukturne reforme i investicije
Nemačka vlada je najavila dalekosežnu reformu DB infrastrukturne kompanije InfraGO. Unutar grupe, ona će se dodatno organizaciono razdvojiti. BEAV između DB grupe i InfraGO se ispituje, a finansiranje će i dalje biti obezbeđeno od strane federalnih fondova, specijalnih fondova i reformisanih naknada za pristup stazi.
Podružnica teretnog transporta DB Cargo je takođe u centru pažnje: njena kratkoročna tržišnost treba ispitati, a transport pojedinačnih vagona sa sistemima čvorišta treba da bude strateški razvijen – takođe sa partnerima iz industrije.
DSLV komentar: Napredak, ali mnoga gradilišta
DSLV Federalna asocijacija za špediciju i logistiku procenjuje koalicioni sporazum kao fundamentalno pozitivan: olakšanje za kompanije, smanjenje birokratije, investicioni podsticaji i planiranje bezbednosti za infrastrukturne mere su pravi signali. Sledeće su posebno dobrodošle:
- Prošireno oslobođenje od plaćanja putarine za e-kamione
- Planirani paket cena električne energije
- Najavljeno smanjenje birokratskih prepreka, na primer ukidanjem Zakona o lancu snabdevanja
- Fokus na obezbeđivanju kvalifikovanih radnika i fleksibilnijem radnom vremenu
Međutim, udruženje takođe poziva na poboljšanja: Na primer, postoji nedostatak doslednih poreskih olakšica za obnovljiva goriva, planirano povećanje minimalne zarade na 15 evra povećava pritisak na strukturu plata, a ugovor ostaje previše nejasan o dodatnim troškovima plata.
Mnogi od centralnih zahteva DSLV-a – posebno u oblastima infrastrukture, dekarbonizacije, smanjenja birokratije, digitalizacije i obezbeđivanja kvalifikovanih radnika – su prihvaćeni. Međutim, sve mere podležu finansiranju. “
Sada je važno da koalicija prevede volju za reformom u konkretne zakonodavne projekte sa jasnim rokovima. To je jedini način na koji logistička industrija može dati pouzdan doprinos ekonomskoj stabilnosti i zaštiti klime.