Transportna industrija u Austriji je pod velikim ekonomskim pritiskom. Novi podaci o privredi potvrđuju pad potražnje, visoke troškove i sve veći nedostatak kvalifikovane radne snage. Predstavnici sektora upozoravaju: u slučaju dodatnog povećanja putarina ili poreza, prete protestnim akcijama na ulicama.
Austrijska transportna branša ponovo šalje alarmantnu poruku: suočena sa teškom ekonomskom situacijom, opadajućom potražnjom i drastično povećanim operativnim troškovima, Aleksander Klacska, predsednik Odbora za transport i saobraćaj Privredne komore Austrije (WKÖ), izričito upozorava na dalje političko opterećenje – posebno kroz moguće povećanje putarina za kamione ili poreza na gorivo. Branša se, kako ističe, nalazi „na ivici izdržljivosti“, što je Klacska izjavio na konferenciji za medije u Beču.
Pad potražnje i registracija vozila
Prema aktuelnoj konjunkturnoj anketi WKÖ, situacija u transportnim preduzećima se u drugom kvartalu 2025. dodatno pogoršala. Samo 58% ispitanih firmi ocenjuje da ima dovoljno posla – što je pad u odnosu na 64% sa početka godine. U sektoru teretnog transporta i špedicije, četiri od deset firmi smatra da je potražnja nezadovoljavajuća. Statistika pokazuje stagnaciju ili pad obima transporta – naročito kada je reč o prekrcaju kontejnera.
Indeks Nordrange, koji obuhvata luke Havr, Zebriže, Antverpen, Roterdam, Bremen/Bremerhaven i Hamburg, stagnira još od sredine 2024. godine, a poslednjih meseci čak i opada. Globalni indeks, međutim, i dalje je stabilan, izjavio je Erik Wolf, generalni direktor Odbora za transport i saobraćaj.
Takođe, registracija novih kamiona i tegljača u Austriji pala je za 21% u periodu januar–maj 2025.
Operativni troškovi na rekordnom nivou
Klacska posebno kritikuje eksploziju operativnih troškova. Dok prihodi stagniraju ili opadaju, troškovi ubrzano rastu – podstaknuti rastom putarina, porezom na gorivo, oporezivanjem CO₂ i povećanjem plata.
„Jedan od glavnih uzroka rasta troškova je država. Dok su ukupni troškovi za 40-tonski kamion 2022. godine iznosili 63.000 evra, 2026. će – ako se ništa ne preduzme – dostići gotovo 92.000 evra“, izjavio je Klacska za Kurier.at. Već sada prelaze 80.000 evra godišnje.
Porezno opterećenje je, kako kaže, „uporedivo sa pušenjem“. Na ruti Beč–Salzburg, putarina je često veća od vozačeve plate.
Prema WKÖ, Austrija je „šampion putarina u Evropi“: za 50 evra putarine, u Austriji se može preći samo 94 km – u Nemačkoj 144 km, a u Poljskoj čak 535 km.
Najavljene protestne mjere
Klacska je kategoričan:
„Ako se nastavi sa povećavanjem opterećenja, doći će do protesta na ulicama.“ – piše Kurier.at.
Odluka o ovom pravcu delovanja je, prema njegovim rečima, doneta jednoglasno među predstavnicima prevoznika. Povećanje putarine za 10 do 13 procenata – koje se trenutno razmatra – bilo bi, prema mišljenju branše, „nepodnošljivo“.
WKÖ već početkom juna upozoravala na rizike
Još 2. juna, WKÖ je, pozivajući se na posebnu analizu austrijskog instituta za ekonomska istraživanja (WIFO), upozorila na mogući pogrešan politički kurs. Tada su već bili vidljivi problemi pada potražnje, rastućih stečajeva i smanjenog investicionog potencijala prevoznika. Najnovija konjunkturna anketa i podaci iz sektora sada potvrđuju te bojazni – i pokazuju da se situacija dodatno pogoršala.
Österreichs Verkehrsbranche warnt erneut vor Mauterhöhungen – Proteste drohen