📅 Evropski sistem za odobrenje putovanja – ETIAS (European Travel Information and Authorisation System) – neće stupiti na snagu 2025. godine kako je ranije planirano.
Prema najnovijim informacijama iz Brisela, aktivacija ETIAS sistema pomjerena je za četvrti kvartal 2026., dok se obavezna primjena očekuje tokom 2027. godine.
🧭 Šta je ETIAS?
ETIAS je elektronski sistem prethodne autorizacije ulaska u zemlje Šengenske zone, koji se odnosi na državljane zemalja sa bezviznim režimom, uključujući:
-
Bosnu i Hercegovinu
-
Srbiju
-
Crnu Goru
-
Sjevernu Makedoniju
-
Albaniju
-
i druge kandidate za članstvo u EU
Putnici će morati:
-
podnijeti elektronski zahtjev
-
platiti 7 EUR
-
i dobiti elektronsku dozvolu (vrijedeću do 3 godine)
Bez ETIAS dozvole, ulazak u Šengen neće biti moguć, ni za turističke, poslovne, ni tranzitne svrhe.
📅 Ključni rokovi
Faza sistema | Planirani termin |
---|---|
Entry/Exit System (EES) | Oktobar 2025. |
ETIAS aktivacija | Kraj 2026. |
Obavezna primjena | Tokom 2027. godine |
🚛 Profesionalni vozači i ETIAS – otvorena pitanja
Za vozače koji redovno obavljaju međunarodni prevoz, ETIAS uvodi potencijalne komplikacije, naročito kada je riječ o dozvoljenom boravku od 90 dana u 180 dana (2160 sati šest mjeseci).
Ako vozač pređe prag od 2160 sati u EU bez vize ili radne dozvole, izlaže se riziku prekoračenja šengenskih pravila – čak i ako boravak nije turistički.
⚖ AETR pravila kao osnova za računanje boravka
S obzirom da su profesionalni vozači iz BiH i regiona obuhvaćeni AETR sporazumom, koji reguliše:
-
radno vrijeme
-
odmore (dnevne, sedmične)
-
vrijeme dostupnosti
-
vožnju i čekanja
…postavlja se opravdano pitanje:
Zašto se boravak vozača u EU ne bi obračunavao prema AETR pravilima, a ne po šengenskom turističkom modelu?
🟩 Regionalna inicijativa – „Tranzit nije boravak“
KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE, kao vodeća interesna zajednica prevoznika u BiH, pokrenuo je inicijativu prema EU institucijama sa jasnim ciljem:
Da se dozvoljeni boravak od 2160 sati u 180 dana za profesionalne vozače obračunava prema pravilima AETR-a.
Ključne tačke inicijative:
-
Tranzit kroz EU (vožnja bez zadržavanja, bez odmora) ne smije se računati kao boravak
-
Boravak se evidentira samo ako se vozač nalazi na teritoriji EU tokom odmora (dnevnog, sedmičnog) u skladu sa čl. 8 AETR-a
-
Digitalni tahograf je osnovni alat koji omogućava tačan obračun vremena u vožnji, radu, odmoru i dostupnosti
🌍 Podrška i signali iz Brisela
Inicijativa Konzorcijuma:
-
Podržana je od strane Vlada i Transportne zajednice Zapadnog Balkana
-
Ima podršku i iz privrednih komora Crne Gore, Srbije i Sjeverne Makedonije
-
Proslijeđena je i kroz kanale IRU i ETF
-
Prvi signali iz Brisela upućuju na to da će Evropska komisija razmotriti izuzeće ili poseban režim za profesionalne vozače iz AETR potpisnica
✅ Preporuke za prevoznike
✔ Voditi tačne evidencije vremena vozača na teritoriji EU
✔ Pripremiti interni obračun vremena po AETR-u
✔ Uključiti se u lobiranje i podršku inicijativi
✔ Pratiti naredne sedmice objave i pozive na konsultacije
ETIAS jeste sistem koji podiže bezbjednosni okvir i digitalizaciju granica EU.
Ali za profesionalne vozače, tranzit i rad ne mogu biti tretirani kao turistički boravak.
Zahvaljujući aktivnom angažmanu Konzorcijuma Logistika BiH i podršci iz regiona, na dobrom smo putu da se za profesionalni sektor uspostavi pravedan i poseban režim primjene ETIAS-a.
Autor: Redakcija logistika.ba
Pripremio: Prof. dr Velibor Peulić
Izvori: European Commission, eu-LISA, IRU, Transportna zajednica, Konzorcijum Logistika BiH