1. Reforma obuke i kvalifikacija profesionalnih vozača (Direktiva 2003/59/EC)
IRU EU komiteti (CLTM-EU i CTP) predlažu da se postojeća direktiva modernizuje kako bi odgovarala realnim potrebama tržišta i digitalnom dobu.
Ključne preporuke:
-
Modularni i digitalni pristup obuci – omogućiti upotrebu e-learninga i simulatora, te prilagoditi programe kraćim, ciljanijim modulima relevantnim za konkretne operacije.
-
Prepoznavanje iskustva i kvalifikacija iz trećih zemalja – što je posebno značajno za zemlje Zapadnog Balkana koje su izvor kvalifikovanih vozača za EU.
-
Uvođenje digitalne CPC kartice – u potpunosti digitalni sistem sertifikacije radi smanjenja administrativnih troškova i lakše kontrole.
-
Ujednačavanje minimalne starosne granice – profesionalnim vozačima autobusa i turističkih vozila omogućiti pristup profesiji od 18 godina.
-
Veća fleksibilnost i priznavanje internih (in-house) obuka – uz akreditaciju po standardima kvaliteta.
EU već sada bilježi više od 230.000 nepopunjenih radnih mjesta vozača, a do 2028. taj broj može narasti na 700.000. Samo 5% vozača je mlađe od 25 godina, dok je trećina starija od 55 godina — što čini reformu obuke urgentnom.
2. Revizija paketa o tehničkoj ispravnosti vozila (Roadworthiness Package)
IRU podržava prijedlog Evropske komisije da se modernizuju:
-
registracija vozila,
-
periodični tehnički pregledi, i
-
inspekcije na putu (roadside inspections).
Ključne smjernice IRU-a:
-
Proporcionalnost i realnost – testovi treba da odražavaju nove tehnologije (npr. električna i laka vozila) bez nepotrebnih administrativnih opterećenja.
-
Digitalizacija i prekogranična razmjena podataka – posebno važna za operatere koji posluju transnacionalno.
-
Povećanje kapaciteta testiranja – kako bi se izbjegla uska grla u sistemu.
-
Primjena tehnologije daljinskog nadzora (remote sensing) – za selektivnu kontrolu vozila na osnovu rizika, umjesto kvantitativnih ciljeva („broj pregleda”).
-
Zadržavanje postojećeg režima kontrole osiguranja tereta (cargo securing).
Ove pozicije predstavljaju putokaz za reforme koje region treba da prati u procesu usklađivanja sa EU. Posebno su relevantne za:
-
CPC programe (menadžer i vozač) koji bi trebali usvojiti digitalne i modularne forme obuke,
-
nacionalne pravilnike o tehničkoj ispravnosti, gdje je potreban prelazak na risk-based pristup i e-inspekcije,
-
i uvođenje digitalnog sistema sertifikata i registara (npr. e-CPC, e-CMR, e-CEMT, e-FTI).









