Izvor: IRU, Evropski parlament
Pripremio: Redakcija Logistika.ba
🚌 Autobuski operateri pod pritiskom zbog nerealnih obaveza povrata novca
Komitet za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Evropskog parlamenta usvojio je predložene izmjene Direktive o paket-putovanjima, ali IRU upozorava da predložena pravila i dalje nepravedno opterećuju turističke prevoznike, posebno male i srednje operatere (SME) koji čine okosnicu regionalnog i evropskog turizma.
🔍 Šta je poboljšano u novoj verziji Direktive?
-
❌ Ukinuta je rigidna granica od 25% za avansna plaćanja, čime se ublažava pritisak na operatere.
-
📑 Jasnije definisane ‘vanredne okolnosti’ – pandemije, politički nemiri, elementarne nepogode.
-
⚠️ Formalna upozorenja na putovanja priznaju se kao osnova za otkazivanje.
-
🧩 Pojednostavljena definicija “paketa” – bez nerealnih vremenskih ograničenja (3–24 sata) za dodavanje dodatnih usluga u paket.
⚠️ Gdje su i dalje problemi?
1. Kratki rokovi za povrat novca
-
Prevoznici bi morali refundirati organizatoru u roku od 7 dana, dok organizatori imaju 14 dana za povrat krajnjem korisniku.
-
IRU predlaže razumniji model:
15 dana za operatere i 30 dana za organizatore, uzimajući u obzir likvidnost prevoznika.
2. Vaučeri pod znakom pitanja
-
I dalje je potrebna pristanak putnika da bi se u kriznim situacijama koristili vaučeri umesto novčanog povrata – što ugrožava opstanak operatera u slučaju masovnih otkazivanja.
3. Prekomjerne kazne
-
Predlog omogućava kazne do 4% godišnjeg prometa, iako paket-aranžmani čine samo 10% svih rezervacija – nesrazmjerna mjera za već oslabljene SME operatere.
🧭 Zašto je ovo važno za Zapadni Balkan?
-
Mnoge turističke agencije i prevoznici iz BiH, Srbije, Crne Gore i Sjeverne Makedonije uključeni su kao podizvođači u EU paket-aranžmanima.
-
Nerealne obaveze povrata i visoke kazne mogle bi ove firme izbaciti s tržišta ili ih učiniti nezanimljivim partnerima za velike organizatore.
-
IRU poziva na uravnotežen pristup koji štiti i putnike i poslovanje.
IRU pozdravlja korake naprijed u reformi Direktive, ali upozorava da bez realnih rokova za povrat sredstava, fleksibilnijih opcija za vaučere i razumnih kazni – mnogi turistički operateri, posebno autobuski prevoznici, neće moći preživjeti sledeću krizu.