Dogovor ili Apsurdistan? Konzorcijum Logistika BiH upozorava:
Prevoznici traže konkretna rješenja do 15.08.2025. Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine mjesecima intenzivno usaglašava rješenja sa svim nivoima vlasti. Rješenja postoje. Papiri su potpisani. Ali birokratija i dalje pretvara sve u – apsurd.
Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine, vodeća interesna zajednica sektora drumskog transporta i logistike, od 21. aprila 2025. godine se nalazi u stalnom zasjedanju, u direktnoj koordinaciji sa svim relevantnim institucijama u državi. Od Ministarstva komunikacija i transporta BiH i ministra Edina Forte, Ministarstva inostranih poslova i ministra Elmedina Konakovića, Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH i ministra Staše Košarca, pa sve do Predsjedavajuće Vijeća ministara, koja je čak zastupala interese prevoznika i na regionalnom nivou – komunikacija je bila stalna, strukturisana i sadržajna. Uprkos intenzivnim usaglašavanjima sa svim nivoima vlasti – od ministara do predsjedništva – dogovorena rješenja za sektor transporta ostaju na čekanju. Mi, od 15.08.2025. pokrećemo reakcije na svim nivoima.
Informisani su i Predsjedništvo BiH, svi članovi Parlamentarne skupštine, kao i premijeri Vlade RS i Vlade FBiH.
Dogovorena su konkretna rješenja za sljedeće ključne tačke:
- AETR i dostojanstvo vozača – Afirmacija pune primjene AETR pravila, kako bi se osiguralo poštovanje radno-pravnog statusa profesionalnih vozača iz BiH u EU. Time bi se omogućilo ravnopravno učešće naših kompanija u uzvodnim i nizvodnim tokovima evropskih lanaca snabdijevanja.
- Finansijsko rasterećenje transportnog sektora – Dogovoren je model povrata akciza na gorivo – 50% kao u zemljama EU, popust 50% za putarine na autocestama, te uklanjanje parafiskalnih nameta na svim nivoima vlasti kroz saradnju entitetskih vlada.
- Reforme u MKT BiH – Usaglašeno je 15 tačaka za izmjenu i dopunu Pravilnika, u skladu sa poveljom kvaliteta i EU standardima, s ciljem povratka Ministarstva komunikacija i transporta BiH na reformski kolosijek u interesu prevoznika.
- Rješavanje zadržavanja na granicama i terminalima – Dogovorene su 27 tačaka s UINO, graničnim i sanitarnim inspekcijama za smanjenje prosječnog čekanja od 14,5 sati na granicama, sa ciljem da se to svede na “normalno zadržavanje” u okviru međunarodnih standarda.
Javnost mora znati – problemi nisu u nedostatku rješenja, već u nedostatku volje da se rješenja primijene.
Zato pitamo:
Ako do tada ne dođe do mjerljive implementacije prethodno usaglašenih tačaka, Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine će:
- informisati svaku lokalnu zajednicu, svaku općinu i svaki privredni subjekt o odgovornima za zastoje,
- javno predstaviti izvještaj o (ne)postupanju institucija po dogovorenim tačkama,
- započeti institucionalne i protestne aktivnosti koje će voditi do ostvarivanja legitimnih prava sektora transporta.
Ne tražimo privilegije. Tražimo jednakost i funkcionalnost. A ako ih ne dobijemo – organizovat ćemo se sami.
Apsurdistan: Ako ne ide reforma – ozakonimo haos
Mi, prevoznici, stručnjaci i akademska zajednica okupljeni oko Konzorcijuma Logistika Bosne i Hercegovine, svjesni smo da je pokrenut reformski proces koji pokušava zaustaviti višedecenijsku praksu uništavanja sektora drumskog transporta.
Ali, neka javnost zna – sistem je godinama bio dizajniran da nameće nove troškove, a ne rješenja. Birokrate i “spavači”, kako ih zovemo, kroz netransparentne i destruktivne mehanizme preusmjerili su više od 240 miliona KM iz sektora, bez ikakve koristi za budžet, infrastrukturu ili ljude.
Zato – ako država Bosna i Hercegovina odluči kapitulirati pred birokratama, predlažemo da se konačno uvede i zakonski okvir za Apsurdistan:
- Službenici–birokrate–spavači da imaju pravo da se „ugrađuju“ u svaki projekt u iznosu od najmanje (3–15)%, uz obavezan PDV na “ugradnju”.
- Da svaka lokalna zajednica ima pravo naplaćivati komunalnu taksu od 100 KM po ulazu kamiona, kao što to već rade Brod i Gradiška. Ako treba – dati im i stručne savjete.
- Za svaki izlazak inspektora, pregledača ili druge osobe da ubrza prelazak ili izlazak sa terminala – minimalna naknada 100 KM, po modelu “idi pa naplati”.
- Uvođenje obavezne tri terminalske takse između granice i slobodnog ekonomskog prostora BiH – svaka po 100 KM. Plaća se bez objašnjenja.
- U svako ministarstvo uvesti radne grupe sa naknadom 15% od dobiti naručioca, koje umjesto interesa sektora štite interese pojedinaca.
- Birokratama spavačima koji su “izuzeli” stotine miliona iz sektora – dodijeliti zaštićeni status, pa neka slobodno nastave sa poskupljenjem taksi.
- U Apsurdistanu, nema fizičkih pregleda, nema nastave, nema akreditacije – sve se rješava preko SMS-a. Atest, diploma, certifikat? Pošalješ poruku – dobiješ na kućnu adresu. Plaća se, naravno.
- Distribucija bilateralnih i drugih dozvola (npr. eCEMT) da ostane privilegovano malo preduzetništvo, sa dodatkom „problema“, jer bez problema – nema zarade.
- Svi službenici koji su uspješno sabotirali transport u BiH – da budu proglašeni počasnim građanima, sa doživotnim imunitetom.
- Čestitke Ministarstvu saobraćaja i veza RS – što je preuzelo upravu nad USK i TK u pogledu izdavanja legitimacija. Predlažemo širenje na ostale kantone, jer što više rukovodilaca – to više reda!
Ovo nije pamflet. Ovo je ogoljena stvarnost. Ako ne želite reformu – barem budite iskreni i ozakonite Apsurdistan.
Javnost mora znati – ovo je borba za opstanak realnog sektora, ne još jedan dopis. Od 21. aprila 2025. godine, Konzorcijum Logistika BiH je u stalnom zasjedanju i koordinaciji sa ključnim institucijama, uključujući:
- Ministarstvo komunikacija i transporta BiH (ministar Edin Forto)
- Ministarstvo inostranih poslova (ministar Elmedin Konaković)
- Ministarstvo spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH (ministar Staša Košarac)
- Predsjedavajuću Vijeća ministara BiH
- Predsjedništvo BiH, Parlamentarnu skupštinu, entitetske vlade RS i FBiH
Postignut je visok nivo usaglašenosti za četiri ključne oblasti:
- AETR – dostojanstvo vozača – Primjena AETR pravila kako bi profesionalni vozači i firme iz BiH imali ravnopravan tretman u EU.
- Finansijsko rasterećenje – Povrat akciza (50%), popusti na cestarine, ukidanje parafiskalnih nameta – po modelima EU.
- Reforma MKT BiH – 15 usaglašenih tačaka za izmjene pravilnika, u skladu sa Poveljom kvaliteta i standardima IRU/ECMT.
- Skraćenje zadržavanja – 27 tačaka sa UINO i inspekcijama za smanjenje zadržavanja kamiona s prosječnih 14,5 sati na „normalno“ trajanje.
I pored svega – ništa nije implementirano.
Dogovor je tu, spremnost postoji. Ali birokratski aparat, inertan, netransparentan i sebičan, pretvara reformski zamah u još jedan frustrirajući cirkular.
Krećemo u javno, odlučno i institucionalno obavještavanje i bosanskohercegovački model blokade:
- Obavijestićemo svaku opštinu, grad i lokalnu zajednicu gdje je registrovano transportno preduzeće.
- Obavijestićemo svaki nivo vlasti – kantonalni, entitetski i državni – da smo iscrpili sve demokratske i konstruktivne metode.
- Objasnićemo svakom građaninu, svakom partneru u EU, svakom novinaru i donosiocu odluka da se reformski proces ne sabotira slučajno – već planski.
- Bosanskohercegovački model počinje od 15.08 sa pripremom i potpunoj fazi primjene 01.09.2025 godine do ispunjenje zahtjeva. DOSTA JE BILO!
Mi biramo državu. Drugi neka biraju – Državu ili Apsurdistan.
Ako država ne štiti sektor – sektor će se sam odbraniti. Nema više tišine. Nema više tolerancije na birokratsku nebrigu. Mi ne rušimo Bosnu i Hercegovinu, mi je još jedini pokušavamo spasiti.