Bosna i Hercegovina, kao potpisnica AETR sporazuma, nema obavezu da u drumskom međunarodnom transportu ugrađuje digitalne pametne tahografe druge generacije (tzv. Smart Tachograph V2) – osim ako to nije posebno dogovoreno bilateralnim ili multilateralnim aktima.
Ipak, u praksi se događa nešto drugo: prevoznici iz BiH dobijaju kazne u zemljama EU, posebno u Austriji, zbog “neposjedovanja propisanog tahografa”.
📘 Šta kaže AETR?
AETR (Evropski sporazum o radu posade vozila u međunarodnom drumskom prevozu) još uvijek nije usklađen s najnovijim izmjenama EU zakonodavstva iz Uredbe (EU) 2020/1054, kojom su od avgusta 2023. smart tahografi G2 obavezni za novoregistrovana vozila u međunarodnom prevozu unutar EU.
AETR dopušta korištenje:
-
analognih tahografa,
-
digitalnih tahografa prve generacije,
dokle god su ispravni i verifikovani.
To znači da:
👉 prevoznik iz BiH koji ima vozilo registrovano 2023. godine i koristi digitalni tahograf prve generacije – ne krši AETR pravila.
⚠️ Gdje je problem?
Neke članice EU (npr. Austrija) primjenjuju EU standarde i na vozila iz zemalja AETR režima, što dovodi do pravne kolizije i neopravdanih kazni za prevoznike iz trećih zemalja, uključujući i Bosnu i Hercegovinu.
Ova praksa:
-
stvara pravnu nesigurnost,
-
narušava pravo na jednak tretman,
-
i ozbiljno ugrožava konkurentnost prevoznika iz regije Zapadnog Balkana.
🛑 AETR još uvijek nije izmijenjen!
UNECE (UN agencija koja upravlja AETR sporazumom) još uvijek nije formalno uvela obavezu primjene pametnih tahografa G2 za zemlje van EU.
Upravo zato, nema pravne osnove da se prevoznicima iz BiH izriču kazne, osim ako nisu prevozili robu isključivo unutar teritorije EU, gdje su važeći EU propisi.
🔎 Šta tražimo?
Konzorcijum Logistika BiH apeluje na:
-
Ministarstvo komunikacija i transporta BiH da zatraži zvanično tumačenje i zaštiti prevoznike.
-
Nadležna tijela EU i Austrije da poštuju AETR režim dok ne dođe do zvanične izmjene AETR protokola.
-
Sve prevoznike da dokumentuju slučajeve kazni i prijave ih udruženjima radi zajedničkog djelovanja.
Preporuka prevoznicima:
✔️ Provjerite datum prve registracije vozila.
✔️ Čuvajte kopiju AETR sertifikata.
✔️ Zabilježite sve detalje o kaznama (mjesto, vrijeme, razlog).
✔️ Pošaljite slučajeve Konzorcijumu ili redakciji info@logistika.ba
📢 U narednom broju časopisa LOGISTIKA donosi se specijalna analiza: Ko, kako i kada mora da ima pametni tahograf? Pratite nas!









