Brojke pokazuju da će 2025. Euro 6 kombi vozila činiti 53% voznog parka EU. Međutim, kombi vozila pre Euro 6 (prodata pre 2014.) će i dalje doprineti skoro 50% ukupnih emisija NOx. U isto vreme – kao što je ovde prikazano – očekuje se da će Euro 7 za kombi vozila imati samo marginalni uticaj na smanjenje emisije NOk. Štaviše, ogromna investicija u Euro 7 bi takođe preusmerila značajne inženjerske i finansijske resurse sa električnih tehnologija baterija i gorivih ćelija nazad na motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
To znači da bi obnova voznog parka usmerena na veliki broj kombija pre Euro 6 na putevima EU imala najveći uticaj i na emisije zagađivača i na CO2.
Obnova voznog parka usmerena na veliki broj kombija pre Euro 6 na putevima EU imala bi najveći uticaj i na emisije zagađivača i na CO2.
Pretpostavke modeliranja
Prema scenariju modeliranja Sibil, Euro 7 se smatra nultom emisijom izduvnih gasova od 2025. (automobili i kombiji) i nultom emisijom izduvnih gasova od 2027. (teška vozila). Najbolja trenutna procena ACEA-e o povećanju vozila sa nultom emisijom (iz najnovijih najava OEM-a i pretpostavki u vezi sa mogućim budućim ciljevima CO2) je integrisana u modeliranje jer flota Sibil 2020 i baza podataka o emisijama nisu imali takve informacije.
Nedavno, u razmaku od samo dve nedelje, videli smo dve velike zakonodavne prekretnice koje su od velikog značaja za automobilsku industriju EU – ali koje nažalost rizikuju da povuku naš sektor u različitim pravcima.
Poruka generalnog direktora ACEA-e – novembar 2022
Ovo su trijalog sporazuma o regulaciji CO2 za automobile i kombije – koji zahteva ogromna ulaganja u elektrifikaciju – i predlog Euro 7 o emisiji zagađujućih materija – koji bi istovremeno zahtevao veliku potrošnju na motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Takve neusklađene politike šalju zbunjujuće signale i na kraju rizikuju da uspore našu trku ka dekarbonizaciji. Hitno nam je potreban pojednostavljen, holistički pristup masovnoj tranziciji na nulte emisije koju naša industrija preduzima.
Regulacija CO2 za automobile i kombije: odluka bez presedana
Sporazumom postignutom krajem oktobra između predstavnika Evropske komisije, Parlamenta i Saveta će se emisija CO2 iz automobila i kombija smanjiti za 100% do 2035. godine, čime se zapravo zabranjuje prodaja vozila sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Ova odluka bez presedana znači da će Evropska unija sada biti prvi i jedini svetski region koji će preći na potpuno električnu energiju.
Naša industrija je spremna da obezbedi ova vozila sa nultom emisijom. Zaista, u trećem kvartalu 2022. godine, tržišni udeo električnih automobila na baterije je nastavio da raste, sada čineći skoro 12% ukupnih registracija putničkih automobila u EU. Evropsko tržište je na putu da preuzme vođstvo u drugim svetskim regionima do 2030. godine, kada se očekuje da će udeo akumulatorskih električnih automobila premašiti 70%.
Da bi se to dogodilo – i da bi se postigao cilj nulte emisije do 2035. – neophodno je da sada vidimo i okvirne uslove koji su od suštinskog značaja za postizanje ovog cilja koji se odražavaju u politikama EU. Sve zainteresovane strane sada moraju da rade zajedno da garantuju pristup sirovinama potrebnim za e-mobilnost, da električne automobile učine pristupačnim proizvodima za masovno tržište, ublaže negativne posledice za zapošljavanje i omoguće evropskim građanima da brzo i lako pune svoja električna vozila.
Sada moramo da radimo na tome da garantujemo pristup sirovinama potrebnim za e-mobilnost, da električne automobile učinimo pristupačnim proizvodima za masovno tržište, da ublažimo negativne posledice za zapošljavanje i omogućimo evropskim građanima da lako pune svoja električna vozila.
Kako bi pratili razvoj u svim ovim oblastima, ACEA poziva na robusnu i smislenu privremenu reviziju regulative o CO2. Ovo će biti od suštinskog značaja za procenu da li je postignut dovoljan napredak.
Uskoro: revidirani ciljevi CO2 za teška vozila
Kada su u pitanju teška vozila, očekuje se da će Komisija izaći sa revidiranim predlogom o ciljevima CO2 na „prelasku godine“. Okvir koji podržava prelazak ovog sektora na klimatsku neutralnost mora biti skrojen za ovo B2B tržište: ne možemo kopirati i nalepiti iz industrije putničkih automobila! Ovo je bila tema ACEA događaja koji se prenosio uživo prošle nedelje, pod nazivom Getting Zero-Emission Trucks on the Road.
Svi proizvođači kamiona se slažu da će akumulatorski električni kamioni biti ključna tehnologija, a da će kamioni na vodonik takođe igrati ulogu. Iako nove tehnologije dolaze u velikom broju, motori sa unutrašnjim sagorevanjem na pogon bez fosilnih goriva neizbežno će nastaviti da igraju ulogu u tranziciji ovog sektora na klimatsku neutralnost.
Dekarbonizacija drumskog teretnog transporta zahteva više od samo pooštravanja CO2 ciljeva za proizvođače. Umesto toga, fokus bi trebalo da bude na okvirnim uslovima koji omogućavaju otpremnicima i prevoznicima da investiraju i profitabilno upravljaju ovim kamionima nove generacije. To uključuje brzo pokretanje mreže stanica za punjenje i punjenje goriva koje zadovoljavaju specifične potrebe kamiona, praćeno efikasnim sistemom cena ugljenika koji se na kraju proširuje i na drumski transport.
Fokusiranje isključivo na proizvođače kamiona, uz zanemarivanje uloge transportnih operatera i šireg transportnog i logističkog lanca vrednosti, bilo bi štetno za prelazak na klimatski neutralan drumski teretni transport.
Fokusiranje isključivo na proizvođače kamiona, uz zanemarivanje uloge transportnih operatera i šireg transportnog i logističkog lanca vrednosti, bilo bi štetno za brzi prelazak na klimatski neutralan drumski transport.
Euro 7: kontraproduktivan predlog
Po našem mišljenju, predlog Komisije za nove standarde emisije zagađivača za automobile i kombije (Euro 7) i kamione i autobuse (Euro VII) je kontraproduktivan, jer rizikuje da uspori prelazak na transport sa nultom emisijom.
Izuzetno stroga ispitivanja i granični uslovi malo doprinose poboljšanju kvaliteta vazduha u svakodnevnoj vožnji. Ipak, oni značajno povećavaju cenu vozila, skrećući dragocene resurse – i inženjerske i finansijske – dalje od cilja nulte emisije.
Ekološka korist od Euro 7 je izuzetno ograničena, ali značajno povećava cena vozila – odvraćanje dragocenih resursa od elektrifikacije.
Neke od predloženih graničnih vrednosti graniče se sa onim što je tehnički izvodljivo. Štaviše, predloženi datumi implementacije – jul 2025. za automobile i kombije i jul 2027. za teška vozila – su nerealni, s obzirom na ogroman broj modela i varijanti vozila koje je potrebno razviti, konstruisati, testirati i odobriti tip pre toga. . Teški kombiji su posebno strogo tretirani datumom i sadržajem. Predlog Euro VII za kamione u potpunosti zanemaruje brzi prelazak na vozila sa nultom emisijom, a takođe ignoriše efekat budućih ciljeva CO2 za teška vozila.
Nedavne studije su pokazale da bi obnova voznog parka najnovijim Euro 6/VI vozilima – uz elektrifikaciju novih vozila – donela smanjenje emisije NOk u drumskom saobraćaju za 80% do 2035. godine (u poređenju sa 2020.). U istom vremenskom okviru, najstroži Euro 7 scenariji bi smanjili emisije NOk u drumskom saobraćaju za manje od dodatnih 5% za automobile i kombije u poređenju sa nivoima Euro 6d, i za oko 2% za kamione.
Najveći uticaj – i na zagađivače i na emisije CO2 – imaće obnova voznog parka.
Sa sadašnjim pravilima Euro 6/VI, EU već ima najsveobuhvatnije i najstrože standarde za emisije zagađujućih materija (kao što su NOk i PM) u svetu. Emisije izduvnih gasova su već na jedva merljivom nivou zahvaljujući najsavremenijoj tehnologiji vozila.
Najveći uticaj – i na zagađivače i na emisije CO2 – imaće obnova voznog parka usmerena na još uvek veliki broj vozila ranog evrostandarda na putevima EU, zamenjujući ih vozilima sa najnovijom tehnologijom po pristupačnim cenama, u isto vreme kako se elektrifikacija povećava.
Svi napori automobilske industrije usmereni su na mobilnost sa nultom emisijom. Industrija ima dobre predloge i rešenja da se ova transformacija dogodi. Politike i propisi treba da budu usklađeni sa i podržavaju sveobuhvatni cilj postizanja transporta sa nultom emisijom: u Evropi i napravljeno u Evropi.
https://www.acea.auto/