Okupljajući se na svojim dvogodišnjim sastancima, IRU-ovi članovi EU za prevoz putnika i robe usvojili su ključne pozicije u sektoru koje imaju za cilj smanjenje emisija zagađivača i dekarbonizaciju korporativnih flota. Predlog Evropske komisije o standardima emisije Euro 7 nalazi se na listi obaveza zakonodavaca EU.
Dok je zakonodavni proces počeo tek nedavno, IRU sada želi da prenese Evropskom parlamentu i Savetu jasnu poruku: pozdravljamo pristup otvorene tehnologije u nacrtu uredbe o standardima emisije Euro 7. Smanjenje emisije zagađujućih materija: Euro 7 norme. Euro 7 ima za cilj da poboljša performanse svih dostupnih tehnologija, prepoznajući da svaki pogonski sistem vozila ima važnu ulogu u budućnosti.
U isto vreme, sektor drumskog saobraćaja ostaje zabrinut oko povlačenja prave ravnoteže između dodatnih ekoloških dobitaka i potencijalnog povećanja cena vozila, i poziva na proporcionalnost i realan datum početka Euro 7.
Direktor za zastupanje IRU-a za EU Raluka Marijan rekao je: „Euro 7 se ne može posmatrati izolovano. Sektor očekuje da će povezani CO₂ standardi uzeti u obzir sve tehnološke opcije koje mogu da obezbede neutralnost ugljenika.
„Ove opcije uključuju akumulatorska električna vozila i vozila na vodonik, kao i motore sa unutrašnjim sagorevanjem na bazi ugljen-neutralnih goriva.
„Uporedo sa dekarbonizacijom drumskog transporta robe i putnika, priznajemo da je neophodno dodatno smanjiti nivoe emisije zagađujućih materija i povećati trajnost komponenti uz zadržavanje troškova proporcionalnim koristima.
„Takođe nam je potreban realan datum početka za Euro 7. Prerano uvođenje, kako je predložila Komisija, bilo bi kontraproduktivno“, dodala je ona.
Ozelenjavanje korporativnih flota
Radni program Evropske komisije za 2023. predviđa inicijativu za ozelenjavanje korporativnih flota. Iako je većina elemenata takve inicijative još uvek nepoznata, pozicija IRU-a prelazi granice EU i državne intervencije u obnavljanju privatnih flota.
„Naš sektor je posvećen dekarbonizaciji. Potrebna su nam čista vozila da budu dostupna u dovoljnom broju, čista goriva, infrastruktura za dopunu goriva, kao i subvencije i podsticaji da sebi priuštimo skupu tranziciju“, rekao je Raluka Marijan.
„Ono što nam nije potrebno su nerazumni zahtevi prema privatnim operaterima koji rade sa privatnim kapitalom i isključivo su odgovorni za rizike svog poslovanja. Stoga, operateri privatnih puteva oštro odbijaju bilo kakvu inicijativu ili pokušaj nametanja obavezne kupovine bilo koje vrste vozila, uključujući vozila sa nultom emisijom. Mora postojati granica ekonomskog intervencionizma, a to bi trebalo da budu granice prava na imovinu i slobode poslovanja“, zaključio je Raluka Marijan.
Stav IRU-a poziva na inicijativu EU koja podstiče države članice da obezbede više podsticaja, finansijskih ili drugih, kao i na korišćenje čistih vozila, uključujući korišćenje sistema za konverziju za postojeće flote.
https://www.iru.org/