Odbrojavanje je počelo!!!
Dana 12. oktobra 2025. godine, započelo je odbrojavanje – brojimo od 90 dana.
Za neke vozače koji obavljaju prekogranični transport, taj broj se smanjuje i brže: po dva dana za svaku vožnju.
I dok brojimo dane, postaje sve jasnije – vrijeme za spas drumskog prevoza ističe.
KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE JE UPUTIO – PROGLAS JAVNOSTI I INSTITUCIJAMA BOSNE I HERCEGOVINE
UGROŽENOST DRUMSKOG PREVOZA PUTNIKA I ROBE – POSLJEDNJI APEL ZA OPSTANAK SEKTORA
Konzorcijum LOGISTIKA BiH i predstavnici transportnih i logističkih operatera upozoravaju:drumski prevoz u Bosni i Hercegovini doveden je do ivice opstanka.
Dvadeset mjeseci apela, sastanaka, dopisa i argumentacija nisu bili dovoljni.
Evropska komisija, odbijanjem da izuzme kabinsko osoblje drumskog prevoza iz šengenskih pravila, direktno doprinosi urušavanju transportnog sektora u BiH i regionu.
Cilj ovog proglasa bio je da se institucije probude i shvate ozbiljnost situacije.
Očekivali smo da će se predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen bar malo posvetiti problemu, izdvojiti jedan minut da se osvrne na situaciju koja pogađa hiljade porodica i kompanija – ali nijedna riječ nije izgovorena.
To je dokaz: ili je nisu pitali, ili nisu znali, ili nisu smjeli, ili ih jednostavno nije briga.
Da je kojim slučajem došla na Balkan sa rješenjem, vjerovatno bi uz osmijeh izgovorila:
„Izuzeli smo kabinsko osoblje drumskih prevoznika iz šengenskih pravila. Uredba stupa na snagu sutra.“
Ali – to se nije desilo.
ČINJENICE KOJE SE IGNORIŠU
Vozači – kabinsko osoblje drumskog prevoza Bosne i Hercegovine:
-
imaju ugovore o radu i redovno plaćene poreze i doprinose,
-
posjeduju kvalifikacione kartice vozača u skladu s Poveljom kvaliteta CEMT i direktivama Evropske unije,
-
upravljaju vozilima EURO 6 standarda, proizvedenim u zemljama članicama EU,
-
imaju osiguranje i licencirane dozvole,
-
u potpunosti poštuju AETR sporazum, Direktivu 2003/59/EZ i Uredbu 561/2006.
👉 I pored potpune usklađenosti sa evropskim standardima, Evropska komisija tretira naše vozače kao građane „treće zemlje“, uskraćujući im pravo na rad pod jednakim uslovima kao kolegama iz EU.
📉 Šta slijedi nakon uvođenja EES sistema
Nakon što Entry/Exit System (EES) POPUNI BAZU PODATAKA , a očekivati je da se proces završi u januaru 2026. godine, posljedice za Bosnu i Hercegovinu biće dramatične:
-
❌ izgubiće se više od dvije trećine kapaciteta linijskog prevoza putnika prema državama EU,
-
❌ prevoz robe moći će obavljati samo vozači s dokumentima EU,
-
❌ 12.000 voznih jedinica biće preseljeno sa vozačima i radnicima u sektoru logistike i transporta na tlo druge države,
-
❌ pad proizvodnje i izvoza biće veći od jedne trećine,
-
❌ biće ugroženi logistički lanci i opskrba industrije.
Dok ovo pišemo, agencije iz EU odvode naše vozače, navodeći da je „Bosna i Hercegovina treća zemlja“.
Time se ruši povjerenje, partnerstvo i ideja evropskog zajedništva.
Poziv institucijama Bosne i Hercegovine
Konzorcijum LOGISTIKA BiH poziva:
📌 Predsjedništvo Bosne i Hercegovine
📌 Parlamentarnu skupštinu BiH
📌 Vijeće ministara BiH
📌 Entitetske vlade i nadležna ministarstva
📌 Međunarodne partnere i ambasade
da hitno zatraže izuzeće kabinskog osoblja drumskog prevoza iz šengenskih pravila, pozivajući se na evropske presedane (Austrija) i realne okolnosti rada.
Ali za sada – rezultat je nula. Ili Evropska komisija ne čuje, ili ne razumije, ili je spuštanje čelične zavjese planski obrazac koji je osmišljen prije 25 godina.
Pročitali smo mnogo obećanja – iz svih institucija.
Ali odbrojavanje je u toku: još 86 dana, ako ne uzimate po dva dana kao oni koji tranzitiraju, ili samo šest dana ako izostanu zaključci sa londonskog sastanka.
A prema informacijama iz Istanbula, Evropska komisija će početkom 2026. godine tek razmatrati pitanje boravka vozača.
Poštovana gospodo,
mi ne boravimo – mi radimo.
Mi smo zaposleni, a „boravimo“ samo 9 sati u 24 sata da se odmorimo – tako piše u AETR sporazumu.
Mi nismo azilanti, niko od naših vozača u proteklih 30 godina nije tražio azil.
Nijedan vozač iz Bosne i Hercegovine nema status migranta.
Nismo bezbjednosno rizične osobe – mi samo tranzitiramo, obavljamo svoj posao, vozimo, utovaramo, istovaramo i vraćamo se u svoju državu.I na to smo ponosni.
ZAVRŠNI POZIV NA JEDINSTVO
Nije vrijeme za podjele.
Nije vrijeme za prebacivanje krivice.
Vrijeme je da zajedno branimo pravo na rad i opstanak sektora drumskog prevoza.
Država nas nije zaštitila.Evropa kojoj težimo mora biti prostor partnerstva i poštovanja.
Ako se ta pravila ne primjenjuju na Bosnu i Hercegovinu, onda se moramo zapitati:Da li je za nas predviđeno samo poniženje i podaništvo – ili ćemo konačno reći dosta?
Prof. dr Velibor Peulić
Koordinator zajedničkih poslova Konzorcijuma LOGISTIKA Bosne i Hercegovine