Prema novom bijelom papiru kompanije Transport Intelligence (Ti), nakon godine obilježene nestabilnošću i geopolitičkim tenzijama, globalna industrija transporta i logistike ponovo pokazuje znakove samopouzdanja.
Analiza Ti sugeriše da su „turbulencije iz prve polovine 2025. više bile rezultat straha i nesigurnosti nego stvarnih ekonomskih problema“.
Ukupna vrijednost svjetskog logističkog tržišta u 2024. iznosila je 5,32 biliona eura, uz projekciju rasta od 3,8% do 2029. godine.
Strukturne promjene u globalnim lancima snabdijevanja
Industrija se prilagođava novoj stvarnosti kroz:
-
regionalizaciju i lokalizovanu proizvodnju,
-
rast intermodalnog transporta i kratkih pomorskih linija,
-
povećanu intenzivnost logističkih aktivnosti i potrebu za bržim, fleksibilnim lancima.
Ti ističe da se logističke kompanije prilagođavaju novim strukturama snabdijevanja koje traže kraće lance i održivije modele transporta.
Regionalni trendovi
-
Azijsko-pacifički region: predviđen rast od 5,9% u 2025. – glavni motor globalnog rasta.
-
Bliski istok i Sjeverna Afrika (MENA): rast od 4,8% do 2029., potaknut energetskim i infrastrukturnim ulaganjima.
-
Evropa: umjeren oporavak, uz povećanu aktivnost u Španiji i Italiji i planove Njemačke za ulaganja u odbranu i infrastrukturu.
-
Sjeverna Amerika: izlazi iz „recesije tereta“ (freight recession) nakon 12 kvartala pada, zahvaljujući konsolidaciji i smanjenju kapaciteta.
Avio i pomorski transport: stabilnost uprkos rizicima
Uprkos strahovanjima od trgovinskih poremećaja i globalnih sukoba, tržišta avio i pomorskog transporta ostala su stabilna.
-
Pomorske linije profitiraju od ograničenja kapaciteta usljed izbjegavanja Crvenog mora.
-
Kineski proizvođači usmjeravaju višak robe na alternativna tržišta, van SAD-a.
-
Ukupno, globalno tržište špedicije poraslo je 6,1% u 2024., na 207,6 milijardi eura.
E-trgovina i paketni sektor – novi obrasci
-
Ukidanje američkog praga „de minimis“ (oslobađanje pošiljki ispod 800 USD od carine) poremetilo je globalne tokove, ali azijska tržišta ostaju dominantna.
-
B2C segment u Aziji zadržava snažan rast.
-
E-commerce logistika porasla je 14,1% u 2024., na 521,9 milijardi eura, što je dvostruko više nego 2019.
→ Glavni pokretači: Shein i Temu koji „kreiraju nova tržišta i oduzimaju udio domaćim trgovcima“.
Drumski transport – neujednačen, ali sa znakovima rasta
-
U Evropi: stagnacija, ali rast indikatora kamionskih taksi (toll data) pokazuje povratak aktivnosti.
-
U SAD-u: završava se dugotrajna faza „freight recession“, uz rast profitabilnosti velikih prevoznika.
-
Projekcija: evropsko tržište drumskog prevoza doseže 468,8 milijardi eura do 2029. uz 2% godišnjeg rasta.
Kontraktna logistika: sporiji rast, ali otpornost
-
Globalni rast u 2025. predviđen na 3,3% (naspram 3,6% u 2024.).
-
Uzroci: geopolitička neizvjesnost, trgovinski sukobi i oprez investitora.
-
Ipak, sektori nearshoringa i e-trgovine pružaju “džepove otpornosti”.
Nova era prilagodljivosti
Ti zaključuje:
“Nema povratka na globalizovani i predvidivi svijet prije pandemije, ali industrija postaje otpornija i fleksibilnija.”
Naredni talas rasta podstaknuće:
-
državne investicije u odbranu, infrastrukturu i obnovu (Ukrajina, Sirija, Gaza),
-
kapitalni projekti u Africi, Indiji, Kini i BRICS zemljama,
-
rast potrošnje usljed ekonomskog oporavka.
Ključne poruke Ti izvještaja
-
Geopolitičko okruženje ostaje nestabilno, ali makroekonomski izgledi su bolji nego očekivano.
-
Nivo poremećaja je manji nego što se strahovalo početkom 2025.
-
Investicije vlada i prilagodljivost lanaca snabdijevanja biće glavni pokretači rasta.
-
Fleksibilne, digitalizovane i inteligentno vođene kompanije biće pobjednici u novom ciklusu.
Globalna logistika je ušla u fazu “življenja s nesigurnošću”, ali i nove zrelosti:
kompanije koje razumiju podatke, brzo prilagođavaju mreže i investiraju u održive i digitalne modele — biće predvodnici „novog normalnog“.
Ti: confidence returns as global logistics adapts to the ‘new normal’