Iako je Bosna i Hercegovina potpisala protokol sa Slovenijom u decembru 2024. godine u vezi sa cestovnim prevozom robe i putnika, prevoznici iz BiH koji obavljaju međunarodni transport kroz Sloveniju i dalje su obavezni poštovati slovenačke i evropske propise, uključujući i one koji se odnose na upotrebu pametnih tahografa druge generacije. Ukoliko vozila nisu opremljena ovim uređajima, prevoznici mogu biti suočeni sa kaznama.
Budući da je VTK BiH organizovala posebno tumačenje o primjeni novih pravila u vezi sa (SMART 2)., u poslednjih 15 dana suučeni smo sa kaznama. Realnost!
Protokol sa sastanka Mješovitih komisija Bosne i Hercegovine i Slovenije na linku: Protokol-sa-sastanka-Mjesovite-komisije_Sarajevo_11_decembar2024
Slovenija primjenjuje pravilo o obaveznoj upotrebi pametnih tahografa druge generacije (SMART 2). Prema dostupnim informacijama, sva teretna vozila i autobusi koji učestvuju u međunarodnom transportu moraju biti opremljeni pametnim tahografima G2V2 najkasnije do 1. marta 2025. godine. m.facebook.com
Ova obaveza proizlazi iz evropske regulative koja ima za cilj poboljšanje bezbednosti na putevima i osiguranje poštovanja propisa o radnom vremenu vozača. Pametni tahografi druge generacije omogućavaju automatsko beleženje položaja vozila na određenim mestima tokom dnevnog radnog vremena, što olakšava kontrolu i nadzor. digitalni-tahograf.hr
Tokom kontrole u Sloveniji, Inspekcija preporučuje se da prevoznici iz BiH koji posluju na međunarodnim rutama, posebno kroz zemlje Evropske unije poput Slovenije, osiguraju da su njihova vozila opremljena odgovarajućim tahografima kako bi izbegli potencijalne kazne i osigurali usklađenost sa važećim propisima.
Bosna i Hercegovina potpisala protokol sa Slovenijom u decembru 2024. godine u vezi sa cestovnim prevozom robe i putnika, to bi trebalo da reguliše određene aspekte poslovanja prevoznika između dve zemlje. Međutim, ako su prevoznici iz BiH i dalje suočeni sa kaznama zbog SMART 2 tahografa, moguće su sledeće situacije:
-
Neusklađenost sa slovenačkim zakonima – Iako postoji protokol, moguće je da neki detalji još nisu usklađeni u praksi, ili da se tumačenje zakona razlikuje između vlasti u Sloveniji i BiH.
-
Nedovoljna primena protokola – Ako se protokol ne primenjuje dosledno od strane inspekcijskih službi u Sloveniji, prevoznici iz BiH mogu i dalje biti podložni kaznama.
-
Zakašnjela implementacija – Protokol može biti potpisan, ali ako još nije operativno primenjen (npr. ako su potrebne dodatne tehničke ili administrativne procedure), slovenačke vlasti mogu nastaviti sa naplatom kazni.
-
Specifična pravila za SMART 2 tahografe – Ako Slovenija striktno primenjuje EU regulativu o obaveznim pametnim tahografima druge generacije (SMART 2), a prevoznici iz BiH nisu u potpunosti usklađeni, to može biti razlog za kazne.
Možda bi bilo korisno da prevoznici iz Bosne i Hercegovine, zatraže dodatno pojašnjenje od Ministarstva komunikacija i transporta BiH ili od relevantnih slovenačkih vlasti kako bi se osiguralo da se protokol primenjuje u praksi.
Da li će se nastaviti primjena i tumačenje pravila od slučaja do slučaja , ostaje nam da čekamo i pišemo žalbe!
Situacija u kojoj BiH nema regulisanu obavezu u Zakonu o SMART 2 tahografima, dok Slovenija striktno primenjuje EU regulativu, stvara ozbiljan problem za prevoznike iz BiH.
Ključni problemi:
- Neusaglašenost propisa: BiH nije uskladila svoj zakon sa evropskim regulativama, dok Slovenija (kao članica EU) striktno sprovodi pravila.
- Protokol sa Slovenijom ne funkcioniše u praksi: Iako je protokol potpisan, slovenačke vlasti očigledno i dalje naplaćuju kazne.
- Hrvatska prolongirala primjenu do avgusta 2025: To znači da se prevoznici iz BiH koji prolaze kroz Hrvatsku još neko vreme neće suočavati s ovim problemom, ali će ih imati u Sloveniji i drugim EU državama.
Iako BiH nema zakonsku obavezu ugradnje SMART 2 tahografa, prevoznici koji obavljaju ili planiraju obavljati međunarodni transport unutar EU moraju poštovati propise EU.









