Kamioni koji se zaustavljaju pored puta neposredno pre graničnog prelaza su stalni prizor na putevima u Evropskoj uniji. Vozači, često iz straha od velike novčane kazne, staju pred granicom kako bi ispoštovali obavezu registracije graničnog prelaza u tahografu.
Međutim, smernice Brisela po ovom pitanju su jasne: ova obaveza ni na koji način ne sme negativno da utiče na bezbednost na putevima. (Član 12 AETR)
Od februara prošle godine, stupanjem na snagu nekih odredbi Paketa mobilnosti, vozači se moraju registrovati preko granice u tahografu. Da biste to uradili, zaustavite vozilo i unesite odgovarajući pozivni broj države. Nažalost, nepoznavanje smernica EU vrlo često dovodi do toga da se vozači zaustavljaju neposredno pre graničnog prelaza, pored autoputa, ponekad izazivajući pretnju drugim učesnicima u saobraćaju.
Ovu situaciju prenosi holandski informativni portal omroepvenlo.nl, koji navodi priču vijećnika Petera Bastiaensa iz Venla. Muškarac živi u blizini njemačko-holandske granice i putuje da radi u Njemačkoj. Redovno prelazi granicu preko A73/A74, koji postaje njemački A61. Muškarac je, vozeći se na posao kao i svaki dan, prošao pored mađarskog kamiona parkiranog u traci za hitne slučajeve, čiji je vozač verovatno registrovao prelazak granice u tahografu. Kada je Bastiaens, vozeći se lijevom trakom, prošao pored seta, kamiondžija je iznenada ušao na autoput bez uključivanja signala skretanja. Nizozemac je napustio lijevu traku u zadnji tren i iz nevolja izašao neozlijeđen samo zato što nije bilo puno prometa – javljaju omroepvenlo.nl.
Urednici portala, za potrebe materijala, nekoliko puta su odlazili na pomenuti granični prelaz. Svaki put, neposredno prije graničnog prijelaza, urednik je prolazio pored kamiona koji je stajao pokraj ceste.
Sajt podseća i na priču od pre godinu dana, kada je nakon stupanja na snagu nove obaveze, vozač kamiona putničkog automobila udario u kamion koji je stajao ispred graničnog prelaza. Čovjek je ubijen.
Opasno nepoznavanje pravila
Nakon incidenta s mađarskim kamionom, Bastiaens je kao vijećnik odlučio istražiti ovaj problem. Prema njegovim rečima, vozači često ne znaju da u tahografu mogu da unesu pozivni broj zemlje, već na graničnom prelazu jer se plaše visokih kazni.
Iako portparol Generalnog direktorata za javne radove i vodoprivredu priznaje da poznaje problem, on za to ne vidi rešenje.
Prelomi (za unos koda – napomena urednika) često su toliko kratki da nam je teško djelovati. Mi ne smemo da uvedemo sankcije. U najboljem slučaju, možemo se zapitati da li Inspektorat za okoliš, ljudski okoliš i promet (ILT) ili policijski kontrolni vozači na granicama – objašnjava glasnogovornik portala omroepvenlo.nl.
Prelazak granice u tahografu – Briselske smjernice
Pitanje nove obaveze Evropska komisija je prošle godine rešila pružanjem detaljnih objašnjenja u vidu pitanja i odgovora. Brisel je naglasio da je bezbednost na putevima jedan od glavnih ciljeva Uredbe (EC) 561/2006. Stoga, poštivanje obveze ručnog evidentiranja graničnog prijelaza ni na koji način ne smije negativno utjecati na sigurnost cesta i doprinijeti kršenju prava Unije i nacionalnog prava.
Zaustavne trake ili traka za hitne slučajeve ne treba smatrati „mogućim mestom zaustavljanja“ gde vozač mora da registruje prelazak granice. Zaustavljanje na takvom mestu bi najverovatnije bilo opasno za učesnike u saobraćaju i predstavljalo bi kršenje zakona.
Iz istih razloga, najbliže „moguće parking mesto“ neće uvek biti najbliže parking mesto. Ako je, na primer, pristup njemu blokiran ili su zauzeta sva određena parking mesta, vozač može da odluči da nastavi da vozi do sledećeg parkinga.
Vozači treba da budu svesni da kontrolna tela treba da izvrše ovu obavezu uzimajući u obzir uslove na putu i parkiranje i potrebu da se obezbedi bezbednost.
Izvor:: https://trans.info/pl/przekroczenie-granicy-w-tachografie-ofni-336257