Novi SMT2 ima veliki broj prednosti. U poređenju sa pametnom tahografskom verzijom 1 (SMT1), SMT2 ima dodatne funkcije, kao što su automatska registracija graničnih prelaza i mogućnost izvršitelja da daljinski pregledaju podatke.
SMT2 je važan alat ne samo za praćenje usklađenosti sa pravilima EU o vožnji i vremenu odmora, već i za pravila kabotaže, pa čak i za postavljanje vozača.
Direktor IRU-a za EU Raluca Marian: „Naš sektor se raduje verziji 2 pametnog tahografa. Između ostalih prednosti, nove funkcije mogle bi smanjiti broj provjera pored puta i poboljšati rad vozača i izvršitelja rješavanjem samo čestih i ozbiljnih prijestupnika, scenarij koji IRU već dugo zagovara. Međutim, kašnjenja u isporuci novih tahografa mogla bi blokirati registraciju između 2023.20 i 000.40 vozila do kraja 000. godine.
„Ova blokada je neprihvatljiva. To znači kašnjenje u prijemu novih vozila, što može imati značajan uticaj na planiranje transportnih operatera, a samim tim i na kapacitet putničkog i teretnog prevoza u EU,“ dodala je ona.
Čak i ako država članica jednostrano odluči da dozvoli registraciju i kretanje novih vozila opremljenih opremom SMT1, prevoznici mogu biti kažnjeni ako pređu granice država članica koje imaju drugačiji pristup.
Rješenje
U pismu upućenom komesarki Adini Vălean prošle sedmice, IRU je pozvala Evropsku komisiju da preporuči državama članicama da izuzetno uvedu prelazni period do kraja 2023. godine za ugradnju SMT2 uređaja u vozila registrovana od danas, kako za domaći tako i za prekogranični saobraćaj, zbog kašnjenja u isporuci novog pametnog tahografa.
Tokom prelaznog perioda, nova vozila opremljena prethodnom verzijom tahografa, SMT1, treba da budu privremeno odobrena za registraciju, pored vozila opremljenih SMT2, pod uslovom da su do kraja prelaznog perioda opremljena SMT2 uređajima.
Pored toga, izvršenje ne bi trebalo da izriče kazne za korišćenje vozila registrovanih sa SMT1 uređajima od tada tokom prelaznog perioda.
Blokiranje snabdevanja novim, naprednim vozilima SMT1 uređajima sprečava upotrebu ekološki prihvatljivijih vozila, ugrožavajući evropske ciljeve smanjenja CO2.
„Naš sektor traži od Evropske komisije da izbegne ometanje mreža i lanaca snabdevanja u EU i da zaštiti transportne kompanije od neopravdanih novčanih kazni,“ rekao je Raluka Marijan.
Nekoliko država članica EU, uključujući Nemačku, Španiju i Švedsku, jednostrano su odlučile o grejs periodima. Iako je ovo dobrodošao korak, nedostaje usklađivanje o trajanju izuzeća i uslovima.
„Potez nekoliko država članica da pronađu pragmatična rešenja za činjenično pitanje još je jedan dobar razlog zašto bi Evropska komisija trebalo da pokaže liderstvo i koordinira usklađeni izuzetak koji omogućava registraciju i upotrebu novih vozila sa SMT1 uređajima do kraja godine. Podrazumeva se da troškove opremanja ovih vozila SMT2 uređajima moraju snositi proizvođači, jer imaju obavezu da snabdevaju vozila koja su u skladu sa propisima“, naglasio je Raluka Marijan.
Veća kriza na horizontu
Pored prekretnice za nova teška vozila, najnovija izmena režima vožnje i odmora EU takođe postavlja rokove za adaptaciju vozila registrovanih pre danas. Ovi rokovi su zabrinjavajuće blizu, između kraja 2024. i avgusta 2025. godine, u zavisnosti od vozila.
S obzirom na trenutne izazove opremanja novih vozila SMT2, IRU očekuje kašnjenja u isporuci SMT2 uređaja za preuređenje vozila koja su već na putevima EU.
„Budući da novi pametni tahograf najverovatnije neće biti široko dostupan za preuređenje vozila do početka 2024. godine, tražimo od Evropske komisije da uspostavi kontrolni sistem za preuređenje vozila kako bi se izbegla predvidiva kriza. Ovo bi mogao da bude još veći problem od sadašnjeg. Očekujemo da će morati da se prilagodi između 1,5 i 2 miliona vozila, a vreme za to postaje sve manje i manje zbog kašnjenja“, rekao je Raluka Marijan.
https://www.ttm.nl/