Funkcionisanje evropskih lanaca snabdevanja ugroženo je porastom cijena energije. Postoji značajan rizik od kolapsa lanaca snabdevanja koji se u velikoj meri oslanjaju na železnički teret. Nova uredba o hitnoj intervenciji Na neformalnom sastanku ministara saobraćaja Savjeta Evrope 20. i 21. oktobra trebali su da se dogovore da će se Uredba (EU) 2022/1854 o hitnoj intervenciji za rješavanje visokih cijena energije primjeniti na vučnu energiju koju koriste teretni vozovi.
Ova nedavno usvojena Uredba Savjeta o ograničavanju cijena energije omogućava državama članicama da koriste viškove koji proizilaze iz primjene ograničenja na tržišne prihode za finansiranje mjera za podršku krajnjim kupcima električne energije koji su u širem interesu društva i privrede.
Zahtjevi udruženja: Željeznički teretni prevoz treba identificirati kao krajnji potrošački teretni prevoz je u konkurenciji s međugradskim kamionskim transportom. Cijena dizel goriva koja se koristi u ovim kamionima porasla je za 70 odsto. Međutim, troškovi električne energije koja se koristi za napajanje teretnih vozova porasli su za neverovatnih 300 do 1.000 odsto, u zavisnosti od države članice.Uzimajući u obzir superiornu energetsku efikasnost električnih teretnih vozova u poređenju sa kamionima na velike udaljenosti i prednosti rezultirajućeg veoma niskog CO2Označavanje električnog željezničkog tereta kao potrošačke grupe koja će se promovirati u skladu s Uredbom (EU) 2022/1854 je od suštinskog značaja.
Dalje mjere potrebne za modalne smjene Željeznički saobraćaj je jedan od najvećih potrošača električne energije u Evropi i zbog toga sam posebno pogođen povećanjem cijena električne energije u odnosu na druge vidove transporta – trenutna energetska kriza prijeti postojanju željezničkog sektora i njegovih kupaca. Bez daljeg djelovanja evropskih institucija i država članica, u narednim sedmicama očekuje se značajno dvocifreno povećanje cijena željezničkog teretnog transporta. To će potkopati evropske modalne ciljeve i uticati na funkcionisanje kritičnih lanaca snabdevanja železničkim teretom koji zavise od stabilnih cena i zaliha električne energije.
Druga opcija kompenzacije je proširenje Uredbe (EU) 2020/1429 o mjerama za održivo željezničko tržište s obzirom na izbijanje COVID-19 ili alternativne mjere koje omogućavaju državama članicama da usvoje, smanje i odlože naknade za pristup stazama do kraja 2024. godine.
Takve mjere bi takođe mogle da pomognu željezničkim teretnim operaterima da nadoknade povećane cijene energije. Evropska komisija treba da ispita mogućnosti za evropsko uvođenje smanjenih infrastrukturnih naknada uz odgovarajuću naknadu od država članica menadžerima infrastrukture.