Pariz produžio kontrole na svim granicama
Francuska je odlučila da produži kontrole na unutrašnjim šengenskim granicama za dodatnih šest mjeseci – od 1. novembra 2025. do 30. aprila 2026.
Mjera je uvedena 1. maja 2024. i od tada se sistematski produžava, iako je formalno privremena.Prema saopštenju francuske vlade, odluka je donijeta zbog „ozbiljnih prijetnji javnom redu i unutrašnjoj bezbjednosti“, a o produženju je obaviještena i Evropska komisija.
Kontrole obuhvataju sve kopnene, vodene i vazdušne granice, uključujući prelaze prema Belgiji, Njemačkoj, Luksemburgu, Švicarskoj, Španiji i Italiji.
⚠️ Razlozi: terorizam, kriminal i migracione tenzije
Vlada Francuske navodi tri ključna razloga za produženje mjere:
-
Džihadističke prijetnje i sprečavanje ulaska osoba povezanih s ekstremističkim grupama,
-
Povećanje antisemitističkih i nasilnih incidenata,
-
Rast ilegalne migracije i krijumčarenja ljudi, naročito u sjevernim regijama oko Calaisa i Dunkerquea.
Francuske vlasti tvrde da su incidenti na rutama prema Lamanšu i Sjevernom moru stvorili “napetu i opasnu situaciju” kako za migrante, tako i za granične službenike.
🚛 Posljedice za transport i logistiku
Za transportni sektor odluka znači nastavak zastoja i dodatnih troškova u međunarodnim operacijama.
Lokalni i međunarodni prevoznici moraju računati na:
-
duža čekanja na prelazima,
-
povećane troškove goriva i radnih sati,
-
i kašnjenja u isporukama, naročito na granicama sa Njemačkom i Belgijom, koje su među najopterećenijima u Evropi.
Francuske vlasti tvrde da će pokušati minimizirati uticaj na robni i putnički saobraćaj, ali iskustvo iz prethodnih mjeseci pokazuje da vozači moraju biti spremni na zastoje, naročito u blizini luka Calais, Dunkerque i Le Havre.
💬 Analiza Logistika.ba
Produženje francuskih graničnih kontrola ponovo potvrđuje da šengenski prostor nije u potpunosti otvoren za slobodan protok robe.
Za transportne operatere sa Zapadnog Balkana koji posluju na pravcima Francuska–Njemačka–Beneluks, ovo znači:
-
potrebu za preciznijim planiranjem ruta i termina isporuke,
-
duža zadržavanja u lukama i terminalima,
-
te moguće povećanje troškova logističkih operacija.
Ovaj potez Francuske dolazi istovremeno kada su Njemačka i Poljska takođe produžile svoje granične kontrole do proljeća 2026., što ukazuje na trendan povratka nacionalnih granica unutar Šengena – posebno iz bezbjednosnih i migracionih razloga.
Za regionalne prevoznike, to znači da će fleksibilnost i digitalizacija dokumenata (eCMR, eFTI, eCEMT) postati presudni faktori za održavanje konkurentnosti u sve složenijem evropskom logističkom okruženju.
Tags:
#Francuska #Granice #Kontrole #Migracije #Bezbednost #Transport #Logistika #Evropa #KonzorcijumLogistikaBiH
Izvor: Trans.info, 14. oktobar 2025.
Autor: Agnieszka Kulikowska – Wielgus
Priredila redakcija: Logistika.ba
Foto: Préfet du Jura / Facebook