Analiza Deutsche Bahn-a za 2024. godinu pokazuje koliko je nemački železnički gigant pod pritiskom da sprovede finansijsku stabilizaciju. Prodaja profitabilnog DB Schenkera i nastavak gubitaka u DB Cargo jasno pokazuju izazove sa kojima se kompanija suočava.
Iz logističke perspektive, nekoliko ključnih aspekata izveštaja je vredno pažnje:
-
DB Cargo kao problematična tačka – Iako su gubici smanjeni, 357 miliona evra minusa je i dalje ozbiljan problem. Pritom, pad potražnje i transportnih performansi od skoro 8% ukazuje na strukturalne probleme u železničkom teretnom prevozu u Nemačkoj.
-
Prodaja DB Schenkera – Ovaj potez donosi kratkoročnu finansijsku stabilnost kroz smanjenje duga, ali dugoročno postavlja pitanje da li će Deutsche Bahn moći da se održi samo sa svojim osnovnim železničkim operacijama.
-
Restrukturiranje i smanjenje broja zaposlenih – Planirano smanjenje 10.000 radnih mesta do 2027. godine jasno pokazuje da će se kompanija fokusirati na efikasnost. Ovo bi moglo imati posledice na kvalitet usluga i brzinu implementacije modernizacije.
-
EU subvencije i moguća otplata – Ako DB Cargo ne postane profitabilan do 2026. godine, postoji rizik da će Evropska unija tražiti vraćanje pomoći. Ovo može dodatno otežati finansijsku situaciju.
-
Globalna strategija – Povlačenje iz više od 130 zemalja nakon prodaje Schenkera i Arrive znači da će DB postati manje globalno orijentisan i više fokusiran na Nemačku.
DB Schenker: Prodaja kako bi se omogućilo smanjenje duga
Dok DB Cargo ostaje problematično dete, Deutsche Bahn se odrekao svoje najprofitabilnije divizije. Prodaja DB Schenker-a danskoj logističkoj grupi DSV donijet će oko 14,3 milijarde evra za Deutsche Bahn. Ova sredstva će se koristiti za smanjenje visokih dugova grupe. Obaveze su već smanjene za 1,4 milijarde evra na 32,6 milijardi evra u 2024. godini. Očekuje se da će do 2027. godine dodatno pasti na 26 do 28 milijardi evra.
DB Schenker je ponovo ostvario visok profit u 2024. godini i postigao operativni plus od oko milijardu evra. Ipak, prodaja je neizbežna za Deutsche Bahn kako bi se postigla finansijska stabilnost.
Sa našim programom restrukturiranja, naglašavamo naš jasan fokus na našu osnovnu delatnost: železnice u Nemačkoj. Odluka da se rastane sa DB Schenker je stoga bila u pravu kao što je bilo potrebno “, rekao je direktor Richard Lutz.
Finansijski direktor Holle je takođe naglasio da će prodaja DB Arriva i DB Schenker drastično smanjiti broj DB Group holdinga za više od 60 odsto u odnosu na 2023. godinu. U 2024. godini već je prodato više od 120 kompanija u vezi sa DB Arrivom, a oko 200 dodatnih investicija će uslediti prodajom Schenkera.
DB Grupa će tako biti mnogo fokusiranija, manje složena i više neće biti aktivna u više od 130 zemalja širom sveta”, rekao je Holle.
Plan restrukturiranja: ukidanje radnih mesta i modernizacija
Deutsche Bahn se oslanja na sveobuhvatan program restrukturiranja koji uključuje finansijsku konsolidaciju, kao i modernizaciju infrastrukture. Centralna komponenta je smanjenje 10.000 radnih mesta do 2027. godine u odnosu na 2024. godinu, posebno u administraciji.
Za odeljenja za administraciju i prodaju, to znači da je čvrsto planirano da se smanji oko 20 odsto zaposlenih i menadžera do 2027. godine. Na kraju krajeva, samo ekonomski zdrava kompanija može dugoročno ponuditi poslove koji su otporni na budućnost”, potvrđuje Holle.
Uprkos planiranim merama, situacija ostaje napeta i ostaje da se vidi da li će mere biti dovoljne da se DB Cargo dovede u profitnu zonu do 2026. godine i da se železnica vrati na pravi put u celini.