MKT BIH organizuje sastank, koji se organizuje u okviru zvanične posjete delegacije Međunarodnog transportnog foruma (ITF) pri OECD-u Bosni i Hercegovini. Tokom sastanka razgovarat će se o implementaciji digitalnog sistema za CEMT dozvole, koji predstavlja jedan od ključnih koraka u daljem razvoju prometnog sektora u Bosni i Hercegovini, s posebnim naglaskom na jačanje međunarodne saradnje.
Sastanak će se održati 30. juna i 1. jula 2025. godine, u zgradi Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (Velika sala), Trg BiH br.1, 71000 Sarajevo.
Sastanak s predstavnicima prijevoznika planiran je za ponedjeljak, 30. juna 2025. godine, s početkom u 10:30 sati.
Uputstvo za vozače i Priručnik za menadžere, možete preuzeti na linku ispod: :
Da li smo spremni za eCEMT? – Realna procjena stanja
🔷 1. Tehnička spremnost
✅ Djelimično spremni
-
Ministarstvo komunikacija i transporta BiH uspostavilo je osnovne IT i pravne pretpostavke.
-
Nema još u potpunosti razvijene interoperabilnosti sa EU sistemima (npr. eFTI, e-CMR integracija).
-
Prevoznici uglavnom nisu tehnički obučeni za digitalnu razmjenu dokumenata (posebno mali operateri).
-
Carinske i inspekcijske službe nemaju standardizovanu digitalnu kontrolu niti potrebne uređaje.
🔧 Zaključak: Potrebna je dodatna ulaganja u:
-
eCEMT portal (pristup, registracija, autentikacija)
-
verifikaciju korisnika (certifikati, digitalni potpisi)
-
povezivanje sa e-CMR i eFTI sistemima
-
obuku svih aktera – prevoznika, carinika, kontrole na cesti
🔷 2. Institucionalna spremnost
⚠️ Djelimično spremni
-
Nema jasnog Pravilnika o primjeni eCEMT dozvola u digitalnoj formi.
-
Zakonska regulativa nije u potpunosti usklađena sa EU propisima o elektronskom prometu i verifikaciji dokumenata.
-
Institucije još uvijek funkcionišu na osnovu papirnog CEMT režima, uz minimalne pripreme za digitalni prelaz.
-
U regionu, Crna Gora je najdalje otišla – uveli su eCMR pilot i pripremaju eCEMT okvir.
-
donošenje uredbe ili akta o primjeni eCEMT
-
jasna nadležnost i odgovornost za operativnu primjenu (npr. od strane MKiT BiH ili IDDEEA)
-
bilateralna i multilateralna usklađivanja sa zemljama tranzita (Mađarska, Austrija, Njemačka)
🔷 3. Operativna spremnost prevoznika
⛔ Uglavnom nespremni
-
Manjak edukacije o digitalnim procedurama
-
Nema opreme (npr. mobilni uređaji za QR kod skeniranje, digitalni certifikati, mobilne aplikacije)
-
Zabrinutost oko sigurnosti podataka, sankcija i nepoznavanja procedura
-
Nepoznavanje mehanizma elektronskog validiranja CEMT dozvola
Neophodno je:
-
organizovati radionice, obuke, demo prezentacije
-
postepeno uvođenje (pilot faza sa 100 kompanija)
-
izgraditi centar podrške za digitalne CEMT korisnike
✅ Ukupna ocjena spremnosti BiH za eCEMT u 2025:
3/5 – Nismo još spremni za punu implementaciju.
📆 Preporuka:
👉 Odlaganje do 2027. godine, uz definisanu mapu puta:
-
2025 – Pilot faza (100 prevoznika, edukacija, testiranje platforme)
-
2026 – Postepeno uvođenje (samo za EU relacije i kompanije sa visokim kapacitetom)
-
2027 – Puna implementacija eCEMT za sve