ACEA i vodeće transportne asocijacije upozoravaju: Bez hitne izmjene Direktive o težinama i dimenzijama vozila, prelazak na kamione bez emisije može propasti.
Direktiva EU o maksimalnim težinama i dimenzijama vozila (96/53/EC) već godinama čeka reformu. Sada se pokazuje da upravo ta zastarjela pravila koče uvođenje električnih i vodoničnih kamiona, jer:
-
baterijski i vodonični pogoni su teži od konvencionalnih motora,
-
zakon ograničava ukupnu masu vozila, što smanjuje nosivost i isplativost za operatere.
Industrija je jedinstvena u poruci: ako se zakon hitno ne prilagodi – ugrožena je i zelena tranzicija i konkurentnost EU prevoznika.
2. Ko je podigao glas?
Zajednički apel potpisali su:
-
ACEA (Evropsko udruženje proizvođača vozila),
-
FNTR, BGL, NLA (asocijacije prevoznika iz Francuske, Njemačke i Nordijskih zemalja),
-
TLN iz Nizozemske.
Podršku je dala i Danska, koja trenutno predsjedava Vijećem EU.
✅ Povećanje težinskih limita
Za npr. električne kamione, predlaže se podizanje dozvoljene mase sa 40t na 44t – što već funkcioniše u nekim državama članicama. Ograničenja po osovini takođe treba revidirati.
✅ Omogućavanje prekograničnih EMS vozila
Duža vozila (npr. 25.25m) već saobraćaju u Skandinaviji, Holandiji, Španiji – traži se dozvola za njihovo kretanje preko granica gdje već postoje bilateralni dogovori.
✅ Standardizacija upotrebe 44t vozila za međunarodni transport
Mnoge zemlje već koriste 44t za domaći transport. Zašto to ne bi važilo i za međudržavne relacije između zemalja koje se slažu?
Ako EU želi ispuniti ciljeve Zelenog plana do 2030. i 2050., mora požuriti s reformom zakona koji koče tehnologiju. Direktiva o težinama i dimenzijama mora uzeti u obzir:
-
novu težinu električnih sistema,
-
potrebu za interoperabilnošću EMS vozila,
-
i realne troškove prevoznika.
Preporuka za prevoznike:
✔️ Pratiti nacionalne regulatorne promjene i planove za 44t režim
✔️ Konsultovati se sa proizvođačima vozila prije investicija u ZEV (zero-emission vehicles)
✔️ Uključiti se u inicijative za prelazni režim kroz CEFTA i bilateralne sporazume
Autor:
Redakcija www.logistika.ba