U 2022. godini švajcarski kombinovani operater Hupac prevezao je 1,8 odsto manje pošiljki u odnosu na prethodnu godinu. Odgovorni se plaše povratka na ulice.
U 2022. godini, švajcarski kombinovani operater Hupac prevezao je oko 20.000 drumskih pošiljki ili (-1,8 odsto) nego prethodne godine. Kompanija sa sjedištem u Chiassu poziva političare da je podrže u stabilizaciji kombiniranog transporta (CT) u trenutnom ekonomskom padu. Prodaja Hupac grupe pala je za 2022,2 odsto na 1 miliona švajcarskih franaka (oko 668 milion evra) u 681. godini, ali je kompanija zadovoljna godišnjim profitom od oko 7,7 miliona evra.
Pad rasute robe i visoki troškovi željeznica kao problem
Prema izveštaju, počelo je ekonomsko usporavanje, posebno u poslednjem kvartalu, što je bilo zbog “nepovoljnog razvoja cena energenata”. Zbog visokih troškova energije, energetski intenzivne industrije kao što su čelik, hemikalije i papir posebno su pod pritiskom. Sveukupno, prema podacima kompanije, obim saobraćaja na koridoru sever-jug velikog obima pao je za 2,9 odsto, na 767.000 drumskih pošiljki.
Ovi faktori imaju negativan uticaj na železnicu.
Sa padom ovih železničkih transporta, bazno opterećenje CT-a u Evropi pada, kaže Hans-Jörg Bertschi, predsednik Upravnog odbora Hupac-a, povodom godišnje konferencije za novinare u Cirihu. “Zbir negativnih faktora kao što su ciklički pad saobraćaja, visoki troškovi železnice, pad stope tereta u drumskom saobraćaju i hronična nestabilnost železničke mreže predstavljaju realan rizik od modalnog pomeranja,” rekao je Bertši. Bertschi kritizira činjenicu da, iako je obim transporta u CT-u značajno opao širom Evrope u prvom kvartalu 2023. godine, kvalitet i pouzdanost su se teško poboljšali: “Ako se predvidljivost željezničke infrastrukture i kvalitet kombiniranog transporta ne poboljšaju, u narednim mjesecima se mogu očekivati dalji pomaki nazad na cestovni saobraćaj”.
Prst u pravcu Njemačke
Prema rečima švajcarskog operatera, problemi sa gradilištima u Nemačkoj posebno imaju negativan uticaj. Intenzivna građevinska aktivnost na Rajnsko-alpskom koridoru dovela je do pada obima između aprila i juna i ponovo u jesen; Na vrhuncu vremena, do 20 odsto naručenih vozova nije moglo da saobraća iz operativnih razloga.
Kao rezultat toga, pogođen je i transalpski saobraćaj kroz Švajcarsku, koji je opao za 2,1 odsto na 585.000 pošiljki, dok je tranzitni saobraćaj kroz Austriju povećan za 9,7 odsto na 44.000 pošiljki. Broj pošiljki na Hupacovim jugoistočnim i jugozapadnim koridorima povećao se za 2,9 odsto, odnosno 40,3 odsto. Prema saopštenju za medije, Hupacov saobraćaj na morskoj luci i zaleđu i dalje je podložan snažnim spoljnim uticajima, kao što je rat u Ukrajini; Pomorski saobraćaj ERS železnica iz luka u Severnom moru zabeležio je pad od tri odsto, na 3.184 pošiljki.
Konkurencija na putevima
Pored ekonomskog pada pošiljki, prema riječima CT provajdera, poskupljenja željezničkog saobraćaja, koja su znatno veća od poskupljenja u cestovnom saobraćaju, podstiču i konkurentnu situaciju, kao i činjenica da je ponovo dostupno više kapaciteta u drumskom teretnom saobraćaju – to dovodi do značajnih preseljenja. U transportnoj mreži Hupac-a to se može kvantifikovati kao minus od 2023 do 10 odsto za period od januara do aprila 15. godine u odnosu na isti period prošle godine, u zavisnosti od segmenta transporta. “Ako se predvidljivost željezničke infrastrukture i kvalitet kombiniranog transporta ne poboljšaju, u narednim mjesecima mogu se očekivati dalji prelasci na cestovni saobraćaj,” rekao je predsjednik Hupaca Bertschi.
Mjere stabilizacije za CT
Seine Forderungen an die Politik:
- Qualitätsmanagement für Shuttlezüge im internationalen Alpentransit unter Führung der Bahninfrastrukturen des Korridors, um etwa die anstehenden Korridorsanierungen und Bauarbeiten auf der Rheintalbahn besser zu koordinieren. Weil die Schweiz und Italien verkehrspolitisch stark betroffen sind, soll laut Hupac das Eidgenössische Departement für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation (UVEK) Impulsgeber sein und von Italien unterstützt werden.
- Temporäre Aussetzung der jährlichen Kürzung der Fördermittel für den unbegleiteten Kombinierten Verkehr bis zur Überwindung der Wirtschaftskrise.
- Weiterführung der Rollenden Autobahn bis 2028.
- Povećanje performansi kroz digitalnu transformaciju – postojeći otvoreni sistemi kao što je DX Intermodal’s Data Hub trebalo bi da postanu standard za sav kombinovani transport u Evropi.
Hupac planira daljnje investicije
Uprkos teškoj situaciji za CT, Hupac kaže da se drži planiranih investicija, uključujući veliki terminal Milano Smistamento u okviru zajedničkog preduzeća sa kompanijom Mercitalia Logistics, koje će biti realizovano do 2026. godine. Ostali projekti terminala Hupac već su u fazi implementacije, kao što su terminal Piacenza sa završetkom do 2025. godine, proširenje terminala Novara do 2025. godine i zamjenska ulaganja u dizalice na terminalu Busto Arsizio-Gallarate. Što se tiče razvoja mreže, fokus je na proširenju usluga sa terminala Köln North, čije je poslovanje Hupac Grupa preuzela početkom godine.