Prema odredbama Paketa mobilnosti, novi kamioni bi već ove godine trebali biti opremljeni pametnim tahografima druge generacije. Međutim, poznato je da uređaj još neće imati sve funkcije koje zahtevaju propisi EU, zbog čega je Brisel predložio privremeno rešenje.
Paket mobilnosti predviđa da od 21. avgusta 2023. novoregistrovana vozila moraju biti opremljena pametnim tahografima druge generacije. Prošle godine, međutim, pokazalo se da autentifikacija navigacionih poruka otvorenih servisa (OSMNA), koju je trebalo da obezbedi Evropska svemirska agencija (EUSPA), neće biti dostupna na vreme, odnosno do avgusta ove godine. Evropska komisija je stoga predložila “tranzicioni tahograf” kao privremeno rešenje. To će biti uređaj sa svim funkcijama standarda 2. generacije osim ovog jednog signala – izvještava holandska organizacija nosača TLN, koja je usko uključena u razvoj tehničkih specifikacija novog tahografa.
Brisel je razvio ovo rešenje nakon konsultacija sa proizvođačima, dobavljačima tahografa i transportnim sektorom. Zahvaljujući takozvanom tranzicionom tahografu, EK je izbegla odlaganje roka za implementaciju uređaja u novim vozilima.
Odgađanje uvođenja pametnog tahografa 2 bilo bi politički neizvodljivo i nepoželjno za međunarodne transportne kompanije” – komentari TLN u službenom priopćenju.
Šta to znači u praksi?
OSMNA signal je dodatna zaštita satelitskog signala koji registruje položaj vozila. U novom tahografu ova pozicija se bilježi kada vozilo pređe nacionalnu granicu i tokom ‘utovara/istovara’.
Pored toga, treba da se zabeleži pozicija nakon svaka 3 sata akumuliranog vremena vožnje i na početku i na kraju radnog dana, kao u aktuelnoj 1. generaciji pametnog tahografa. Dodatna zaštita štiti od manipulacije signalom”, objašnjava TLN.
U prelaznom tahografu, signal stoga ostaje isti kao u trenutnoj pametnoj tahografiji prve generacije. Zbog ograničenih lokacijskih funkcija novih tahografa, vozači kamiona će i dalje morati ručno unositi pozivni broj zemlje u uređaj prilikom prelaska granice.
Kada OSMNA signal bude spreman, prelazni softver za tahograf će morati da se ažurira, uverava Brisel. Prema EC-u, biće moguće ažurirati ga tokom periodične kalibracije uređaja. Najvjerojatnije će se morati izvesti s radioničkom opremom dobavljača tahografa.
Po mišljenju TLN-a, niko ne može dati stoprocentnu garanciju da je potrebno ažuriranje softvera zaista moguće.
TLN stoga želi da EK pravilno reguliše situaciju tako da industrija ne bude izložena iznenađenjima ako se ispostavi da je ažuriranje softvera nemoguće. Tada bi trebalo dozvoliti nosiocima da nastave koristiti tranzicijske tahografe” – naglašava organizacija.
Konačnu odluku o predlogu EK o tranzicionim tahografima doneće države članice u Odboru za drumski saobraćaj početkom marta.
Izvor https://trans.info/pl/inteligentny-tachograf-nie-bedzie-gotowy-322897