Bliži kraj druge godine od kada ste dobili nove vlasnike, EP Holding iz Češke. Šta je ova sinergija donela vašem poslu i da li su prvi rezultati već osetili?
Ciljevi ulaska strateškog partnera su jasni: rast kompanije kao regionalnog prevoznika sa direktnim ulaskom SŽ-Freight transporta na ključna strana tržišta, sveobuhvatna modernizacija flote, nabavka nove robe, razmena iskustava i zajednički rast. Želimo da stvorimo novu sveobuhvatnu korisničku uslugu, uključujući duže odnose i tržišta na kojima do sada nismo bili aktivni. Očekujemo i preusmjeravanje nekih robnih tokova preko Koperske luke i do drugih slovenskih koridora.
Ulaskom u međunarodnu grupu, nova tržišta su vam se otvorila, ali vi ostajete glavni željeznički operater u Sloveniji. Koliko je, uprkos ulasku strane konkurencije, važno za vas domaće tržište i slovenačku privredu?
Slovenačka ekonomija nam je veoma važna. Naša kompanija podržava najznačajnije slovenačke kompanije prevozeći pojedinačne pošiljke vagona. Mi konstantno tražimo rešenja za njihove potrebe. Ove godine smo razvili proizvod za prevoz pojedinačnih pošiljki vagona sa ciljem preusmeravanja tereta sa zagušenih puteva na železnicu. Transport drveta je takođe veoma interesantan. Podržali smo ih projektom Single Wood koji nudi kvalitetan prijevoz pojedinačnih karavanskih pošiljki drveta između Slovenije i ostatka svijeta. To su složena rešenja koja prevazilaze jednostavan transport direktnih vozova u inostranu ekonomiju od strane naših konkurenata.
Luka Koper je naša najvažnija logistička polazna tačka u svijetu, ali i jedan od vaših najvažnijih partnera. Kako je saradnja i razvoj dva tako važna logistička entiteta? Šta vas očekuje u budućnosti?
Prevozimo skoro 60% tereta do i iz Kopra. S druge strane, udio tereta Luke Koper putuje željeznicom; Velika većina se transportuje u SŽ-Freight transportu. Luka Koper i naša tvrtka obraćaju se istim tržištima, imamo iste ključne robne grupe. U ovom trenutku, naravno, najviše pažnje posvećujemo posljedicama rata u Ukrajini. Brodovi sa teretom koji stiže u Koper takođe kasne za nekoliko meseci, dolazi do prenatrpanosti skladišta u luci, što negativno utiče na nas i druge železničke poduhvate. Nastavićemo da prilagođavamo naše usluge razvoju Luke Kopra.
Pored ulaganja u opremu i kompozicije vozova, u velikoj meri ste zavisni od železničke infrastrukture. Druga staza je u izgradnji, sa mnogim ograničenjima i radovima na održavanju linije širom Slovenije. Kako to utiče na vaš rad i da li vidite bolje uslove ovde?
Modernizacija željezničke infrastrukture učinit će transporter konkurentnijim. To će povećati atraktivnost slovenačkih saobraćajnih koridora i tako imati pozitivan uticaj na slovenačku privredu. Kratkoročno, međutim, predstavlja velike poteškoće u implementaciji transporta. Posebno imamo problema u dionici Ljubljana-Divača, gdje je značajno smanjen broj redovnih ruta i narudžba novih putanja nije moguća. Staza je praktično jednosmerna, a radovi će trajati do 2027. godine. Postoje i značajna ograničenja u drugim oblastima. Zajedno sa našim kupcima svakodnevno tražimo rešenja za maksimalnu fluidnost, prihvatamo vozove čak i ako kasne i to za nas znači veće troškove. Međutim, očekivanja strateških kupaca su nam uvek na prvom mestu, tako da stalno prilagođavamo naše usluge.
Koje ste značajne investicije realizovali ove godine i šta planirate u narednim godinama?
Ove godine smo posebno nastavili da ulažemo u modernizaciju postojećih voznih parkova. Kompletno renoviranje poslednje od 12 dizel lokomotiva za selidbu. Poslednjih godina kupili smo 100 modernih univerzalnih vagona za transport rasutog tereta. Sa njima smo podržali razvoj nekih od naših strateških klijenata u zemlji i inostranstvu. Radni procesi u Kopru ažurirani su kupovinom četiri dizel pokretne lokomotive. Do 2030. godine planiramo da prokupujemo 30 električnih lokomotiva, modernizujemo 12 dodatnih dizel lokomotiva i kupimo 750 vagona. Zajedno, oko 300 miliona evra biće izdvojeno za nove fondove. Takođe ćemo investirati u overshoping na našim kontejnerskim terminalima i u drugu opremu.
Kako pratiti izuzetno brz uticaj tehnologije i digitalizacije u logistici. Gdje je teretna željeznica?
Digitalizacija je svakako jedan od ključnih pokretača transporta i razvoja logistike. U našoj kompaniji smo već uveli elektronski račun ing kao osnovni dokument svakog transporta. Ovo je olakšalo našim klijentima da ubrzaju naše poslovanje. U SŽ-Freight transportu i na nivou Slovenačke železničke grupe uvodi se integrisani informacioni sistem za transportnu logistiku, IT projekte iz oblasti održavanja železničkih vozila, poslovne analitike i upravljanja efikasnošću poslovanja i može se računati.
Jedan od glavnih problema privrede je i nedostatak kadrova i, u novije vrijeme, izuzetno visoka cijena energetskih proizvoda. Kako se izboriti sa ovim izazovima i u kom pravcu vidite rešenje?
Rast cena energenata i drugih troškova predstavlja veliki izazov sa kojim se suočavaju svi prevoznici. Ove godine smo već delimično podigli cene u skladu sa rastom troškova. Postigli smo povećanje cena u dogovoru sa većinom strana. Istovremeno, u nove ugovore uvrstimo odredbe o povećanju cena ugovora u slučaju daljeg povećanja cena energenata.
Naravno, svjesni smo i važnosti adekvatnog kadrovskog osoblja. Tokom godina izgradili smo odnose, naš tim je povezan, pratimo iste ciljeve, naučili smo da slušamo jedni druge i zajedno prevazilazimo prepreke. U našem društvu odgovornost snosimo na mlađe kolege, koje prepoznajemo kao potencijalne. Istovremeno, suočavamo se i sa izazovima u upravljanju manje iskusnim kolegama, kojima je data šansa na rukovodećim pozicijama. Rešenje je da učimo jedni od drugih. Mladima treba dozvoliti da razmišljaju izvan okvira, a starije kolege ih moraju podržavati i voditi našim iskustvom i znanjem.
U kom pravcu će se razvijati i gde će vaše snage ići u budućnosti? Šta mislite, koje će nove tehnologije i poslovni modeli preovladati?
U budućnosti će biti još važnije da usluge budu sveobuhvatne, podržane savremenim informacionim rešenjima i potpuno prilagođene rastućim očekivanjima kupaca. Zbog toga ćemo nastaviti da razvijamo sveobuhvatne usluge što je duže moguće i, kao prevoznik ili sa strateškim partnerima, ulazimo na druga ključna tržišta u regionu. To će nam omogućiti da ponudimo konkurentne integrisane transportne i logističke usluge na tržištu na dužim putanjama. Uvjeren sam da će se SŽ-Freight transport, između ostalog i kroz rad sa strateškim partnerom kao i sa drugim partnerima, sestrinskim kompanijama SŽ, etablirati kao vodeći regionalni operater.
https://www.etransport.si/