Protok kontejnera u TEU pao je za 5,5 odsto (u tonama: -9,6 odsto), što je uglavnom zbog činjenice da je kontejnerski saobraćaj ka i iz Rusije došao do gotovo potpunog zastoja nakon invazije na Ukrajinu. Snabdevanje LNG-om kao alternativom ruskom gasu, uglavnom iz SAD, povećalo se za 63,9 odsto. Istovremeno, uvoz uglja porastao je za 17,9 odsto, jer je ponovo pojačano radno vreme nemačkih elektrana na ugalj. Kao rezultat sankcija, smanjen je uvoz nafte, naftnih derivata i uglja iz Rusije; Bilo je moguće dobiti ove sirovine iz drugih izvora.
Allard Castelein, izvršni direktor Lučke uprave Rotterdam: “2022. je bila izvanredna godina u mnogim aspektima. Rat i sankcije doveli su do promjena u globalnim tokovima energije i visokim cijenama energije, podstičući inflaciju i usporavajući ekonomiju. Međutim, lučka industrija i pružaoci usluga u Roterdamu brzo i adekvatno su reagovali na promene. Rat nam jasno pokazuje rizike da budemo u velikoj meri zavisni od jedne ili nekoliko zemalja u sistemski važnim oblastima. U tom smislu, rat mora da nas podstakne da ojačamo otpornost holandskog i evropskog energetskog i industrijskog sektora. To znači ubrzanje proizvodnje obnovljive energije i održavanje strateških industrija u našim rukama. S obzirom na spor tempo napretka u rešavanju problema azota, visoke cene energije u Evropi i tempo i obim na kojem američka vlada trenutno napreduje sa industrijom ozelenjavanja, Holandija i Evropa su u opasnosti da zaostaju. Hitno moramo da pojačamo našu igru ovde.”
Finansijski,
Lučka uprava se može osvrnuti na dobru 2022. godinu. Prihodi su porasli za 6,9 odsto, na 825,7 miliona evra. Operativni troškovi su takođe porasli za 8, 3 odsto, na 282,2 miliona evra.Na bilansu je zarada pre kamata, poreza, amortizacije i amortizacije (EBITDA) nastavila da raste za 6, 1 odsto na 543,5 miliona evra. Neto prihod ostao je nepromenjen na 247,2 miliona evra (2021: 247,2 miliona evra). Ukupno je Lučka uprava u luku uložila 257 miliona eura; U 2021. godini i dalje je iznosio 226,3 miliona evra. Glavne komponente prometa su ugovorni prihodi (od puštanja zemljišta) i lučke takse. Kao rezultat promena cena i novih ugovora, prihodi od ugovora povećani su za 24,9 miliona evra. Prihodi od lučkih dažbina porasli su za 27,8 miliona evra uprkos gotovo nepromenjenom obimu rukovanja. Operativni troškovi porasli su za 21,7 miliona evra.Cilj Uprave luke je stvaranje ekonomske i socijalne vrijednosti. U tu svrhu želi promovirati ozelenjavanje luke i djelovati kao pametan partner u logističkim lancima. Investicije u digitalne inovacije, infrastrukturu, obrazovanje i obuku radne snage su neophodne za postizanje ciljeva održivog razvoja.
Suha masa Segment suhog rasutog tereta zabilježio je porast od 1,7 posto na 80,1 milion tona: propusnost poljoprivrednih rasutih dobara pala je za 6,1 posto. Pored toga, spušteno je 15,5 odsto manje rude gvožđa. Protok uglja je snažno porastao za 17,9 procenata. Protok biomase povećan je za 13,7 posto. Za ostale suhe mase povećanje je bilo 14,2 posto.
Zapremina tečnog rasutog masa porasla je za 4,0 odsto na 212,8 miliona tona: povećanje sirove nafte bilo je 5,9 odsto. Protok naftnih derivata smanjen je za 10,8. LNG je porastao za 63,9 procenata. Povećanje druge tečne mase iznosilo je 15,3 odsto.
Kontejneri i opći teretni kontejneri smanjeni su za 5,5 posto u TEU-u i 9,6 posto u tonama. Ova razlika bila je posljedica naglog povećanja slijetanja punih kontejnera iz Azije u prvih devet mjeseci ove godine, što je bila posljedica snažne potražnje za robom široke potrošnje. Istovremeno, izvoz je opao, što je značilo da je mnogo više praznih kontejnera vraćeno nazad. Industrija kontejnera nastavila je da se suočava sa remetilačkim razvojem u logističkom lancu 2022. godine, jer je velika potražnja za transportnim kapacitetima praćena istovremenim poremećajima zbog zaključavanja zbog COVID-19 i uskih grla kapaciteta. To je rezultiralo prenatrpanim terminalima i distributivnim centrima u luci i zaleđu, kao i neizvesnošću u pogledu vremena isporuke. Kao rezultat toga, pretovarni teret je posebno premješten u druge luke gdje je kapacitet još uvijek bio dostupan.
Obim tereta u zaleđe nastavio je da raste tokom 2022. godine. Međutim, glavni uzrok pada protoka kontejnera bio je rat u Ukrajini sa naknadnim sankcijama protiv Rusije. Pre rata, dobrih 8% (u TEU) kontejnerskog saobraćaja u Roterdamu bilo je povezano sa Rusijom. Roterdam je imao tržišni udeo od 40 odsto u ovoj trgovini. Ove količine su gotovo u potpunosti eliminisane od marta. U četvrtom kvartalu, visoka inflacija i manja potrošnja u kombinaciji sa velikim zalihama doveli su do daljeg pada propusnosti kontejnera. Kao rezultat toga, tarife na kontejnerski transport pale su na nivo pre krize pre korona virusa, što je omogućilo brodovima da se nastave na vreme do kraja godine.
Roll-on/roll-off saobraćaj povećan je za 13,5 odsto. Segment “drugog opšteg tereta” zabeležio je rast od 10,4 odsto. Važan razlog za to je sve veći uvoz čelika i obojenih metala. Pored toga, visoke kontejnerske tarife, kao i u sektoru “drugog tečnog tereta,” obezbedile su da se otpremi više tereta nego opšteg tereta.
Pridruživanjem novim tržišnim partnerima, alati za planiranje Routescanner i Nextlogic mogli bi biti optimizovani 2022. godine. Routescanner olakšava kompilaciju održivih i efikasnih kontejnerskih transportnih ruta morem (deepsea, shortsea, RoRo), baržom, železnicom i drumom. Alat sada nudi i CO2Kalkulator za upoređivanje emisija sa različitih transportnih ruta. Pilot faza Nextlogic-a završena je krajem decembra. Integrisani alat za planiranje unutrašnjeg kontejnerskog transporta sada je dostupan za rad uživo.
U prošloj godini usvojeno je nekoliko značajnih investicionih odluka. Najveća se odnosi na veliku biorafineriju i najveću evropsku fabriku zelenog vodonika. Pored toga, grupa kompanija je konačno odlučila da proširi uvozni terminal za amonijak, proširi kapacitete za reciklažu baterija, izgradi stanicu za punjenje vodonikom za kamione i reši nekoliko projekata napajanja na obali. Ove investicione odluke privrede imaju ukupan obim od oko 3 milijarde evra. U zavisnosti od projekta, Lučka uprava igra specifičnu ulogu, posebno u implementaciji infrastrukture: Za CO2Projekat transporta i skladištenja Porthos, dogovorena je garantna šema sa državom, koja omogućava da se finansijske obaveze izvrše pre konačne investicione odluke. Linije za hidrogensku mrežu planirane u luci su sada isporučene. Puštena je u rad prva podstanica TenneT na Maasvlakteu, gdje se slijeće električna energija proizvedena iz vjetroelektrana na moru. Svi aktuelni projekti dovode do potencijalnog2Smanjenje od oko 30 miliona tona do 2030. godine To odgovara oko 40 odsto nacionalnog cilja.
Trenutna geopolitička situacija sa sobom donosi veliku neizvjesnost i inflacija je naglo porasla. Očekuje se da će ekonomije Holandije i Evrope stagnirati 2023. godine. Količina protoka će se verovatno smanjiti u ograničenoj meri. S obzirom na energetsku tranziciju, koja je toliko važna za budućnost luke Roterdam i postizanje nacionalnih klimatskih ciljeva, očekuje se da će 2023. godine ponovo biti preduzeti značajni koraci, a brzina zavisi i od toga u kojoj meri vlada uspeva da brzo pronađe izlaz iz azotne ćorsokaka.
https://www.verkehr.co.at/