Prognoza koju je pripremilo nemačko Ministarstvo saobraćaja zajedno sa konsultantskim kompanijama Intraplan i Trimode jasno pokazuje da u naredne tri decenije neće biti značajnih promena u udelu kamiona u transportu robe u Nemačkoj.
Prognoza do 2051. godine uzima u obzir, m.in značajno povećanje nataliteta, promjene uzrokovane energetskom transformacijom i efektima ukrajinskog rata. Dokument predviđa jasno povećanje transporta u 2051. godini u odnosu na 2019. godinu, odnosno prošlu godinu prije pandemije koronavirusa. Prema prognozama, u periodu od 2019. do 2051. godine obim celokupnog teretnog transporta će se povećati za ukupno 30 odsto (za oko 0,8 odsto godišnje) na 5,7 milijardi tona. Poređenja radi, rezultat iz 2019. godine je 4,4 milijarde tona. Treba napomenuti, međutim, da će stopa rasta usporiti (u 2010-19. godini godišnji rast je bio 1,8 odsto godišnje). Zauzvrat, performanse transporta (proizvod težine tereta u tonama i puteva u kilometrima) povećaće se za 46%, dostižući 2051 milijardi tkm u 990. godini (u 2019. godini iznosio je 679 milijardi tkm).
Ruch towarowy ciężarówkami mierzony w pracy przewozowej wzrośnie jednak wyraźniej, bo o 54 proc. Wolumen przewozów drogowych zwiększy się z kolei o 34 proc. Tym samym ciężarówki zwiększą swój udział w przewozach towarów z 86 proc. w 2019 r. do 89 proc. w 2051 r. Z kolei pod względem wykonanej pracy przewozowej udział trucków wzrośnie z 73 proc. w 2019 r. do prawie 78 proc. w 2051 r.
Wzrosty odnotują też w najbliższych trzech dekadach przewozy kolejowe, jednak w mniejszym stopniu niż drogowe. Transport pociągami mierzony w pracy przewozowej zwiększy się o 33 proc., a w wolumenie o 14 proc. Z kolei żegluga śródlądowa przetransportuje w 2051 r. o 10 proc. mniej towarów niż w 2019 r., ale wykona tyle samo pracy przewozowej.
Prognoza dla transportu zapowiada zmiany strukturalne
Brzi rast cestovnog prometa određen je strukturnim promjenama u teretnom prijevozu. U vezi sa energetskom tranzicijom, doći će do naglog pada rasutih i energetskih roba, kao što su ugalj, koks, naftni derivati, rude, koje su se ranije uglavnom prevozile železnicom i vodom.
S druge strane, roba koja se prevozi uglavnom kamionima brzo raste. To uključuje poštanske pošiljke (+200%), grupni (+91%), vozila (+47%), hranu i piće (+29%), ali i intermodalni transport (+73%).
Rezultati impresivno pokazuju da naše transportne ciljeve zasnovane na potražnji ne možemo postići isključivo širenjem željeznica i plovnih puteva,” rekao je Volker Wissing, njemački ministar saobraćaja.
“Potrebna su nam efikasna i klimatski neutralna sredstva drumskog saobraćaja,” dodao je Wissing. Hitno je potrebno i ubrzano planiranje za drumski saobraćaj. Treba eliminisati uska grla koja uzrokuju saobraćajne gužve. U suprotnom, oni će izazvati značajnu ekonomsku štetu.
Vladajuća koalicija, koju čine SPD (Socijaldemokratska partija Nemačke), Zeleni i FDP (Slobodna demokratska stranka), već nedeljama tinja oštrim sporom oko prioriteta u ubrzavanju procesa planiranja. Wissing želi ne samo brže graditi mostove, već i autoceste. Zelena partija je protiv toga. S obzirom na planirane ciljeve zaštite klime, zalaže se za prioritet željeznica.
BGL potvrdio rezultate
“Ova prognoza saobraćaja koju je razvio federalni ministar Dr. Wising mora konačno da prodrma kočnice u saveznoj vladi! U Njemačkoj smo uništili mostove, akutni nedostatak vozača, a širenje mreže infrastrukture za punjenje je vrlo daleko. Rešenja za ove probleme su spremna. Njihova implementacija mora početi što je pre moguće! Naši kamioni ne voze iz zabave, već moraju da prevoze robu kojom obezbeđuju dnevne zalihe stanovništvu i privredi!,” izjavio je prof. Dirk Engelhardt, portparol odbora Federalnog udruženja za drumski saobraćaj, logistiku i odlaganje (BGL).
Prof. Dirk Engelhardt je dodao da će na taj način biti moguće nastaviti podržavati dalji razvoj glavnog segmenta rasta u željezničkom teretnom transportu – tzv. kombiniranog cestovno-željezničkog transporta.
Pozdravljamo i činjenicu da je maksima ministra saobraćaja da svoju transportnu politiku zasniva na stvarnim događajima, na brojkama, figurama i činjenicama, a ne na političkom razmišljanju ispunjenom željama. Svaki evro novca poreskih obveznika može da se potroši samo jednom i o tome treba da razmislimo pre nego što prekinu lanci snabdevanja i naša situacija počne da liči na britanske uslove”, dodao je portparol odbora BGL-a.
IZVOR: https://trans.info/pl/prognoza-dla-transportu-niemcy-2051-ofni-329937