Berlin / Rotterdam, juli 2025. – Njemački željeznički operater DB Cargo najavio je prvi evropski pilot-projekat automatizovanog upravljanja teretnim vozom, koji će zvanično započeti u oktobru 2025. godine na čuvenoj Betuwe ruti u Nizozemskoj.
🧠 Šta podrazumijeva test?
U okviru pilot-projekta:
-
Lokomotiva je opremljena sistemima ATO (Automatic Train Operation) i RTO (Remote Train Operation)
-
Upravljaće se automatski, dok će vozač biti prisutan u kabini
-
Biće podržana centralna kontrola i nadzor na daljinu
-
Test će trajati 12 mjeseci, a uključuje više scenarija:
-
Teški teretni vagoni (bulk cargo)
-
Djelimično napunjeni tankeri
-
Različiti profili utovara i operativni uslovi
-
💶 Projekat vrijedan 18,86 miliona eura
Pilot je dio nacionalnog programa “Future Rail Freight Transport”, koji finansira njemačko Ministarstvo saobraćaja.
Ciljevi uključuju:
-
Modernizaciju željezničkog transporta
-
Rješavanje problema nedostatka radne snage
-
Jačanje konkurentnosti u odnosu na drumsku logistiku
Ministar saobraćaja Patrick Schnieder izjavio je:
“Automatizovani pogon rasterećuje zaposlene i stvara održiva radna mjesta u sektoru željeznice.”
🤝 Partneri i strateški značaj
U projektu učestvuju:
-
Njemački svemirski centar (DLR)
-
Hitachi
-
Remoot
Ruta Betuwe (Roterdam – njemačka granica) je izabrana jer je:
-
Jedna od najmodernijih teretnih željezničkih linija u Evropi
-
Ključni intermodalni koridor za povezanost luka i unutrašnjosti Evrope
🌍 Širi kontekst: Digitalizacija + dekarbonizacija
DB Cargo kroz ovaj pilot daje signal da:
-
Automatizacija je ključna za povećanje udjela željeznice u logistici
-
Digitalna interoperabilnost postaje prioritet za prekogranični teretni saobraćaj
Zamjena drumskog prevoza željezničkim doprinosi ciljevima smanjenja emisija CO₂
📌 Za region Zapadnog Balkana – poruke i preporuke
Ovaj razvoj nosi važnu poruku i za BiH, Srbiju, CG i S. Makedoniju:
✅ Potrebno je:
-
Pratiti razvoj ATO i RTO tehnologije – pripremiti infrastrukturu
-
Uspostaviti pilot-zones za testiranje automatizovanih željezničkih sistema
-
Razviti partnerstva sa EU i proizvođačima za zajedničke inovacije
-
Uskladiti regulatorni okvir sa EU normama za digitalni željeznički transport
Automatizovani teretni voz nije više koncept budućnosti – DB Cargo i EU ga već uvode u praksu. Ovo je jasan poziv akterima logistike i transporta u regionu da se pripreme za digitalnu transformaciju željezničkog sektora, kako bi bili dio nove evropske intermodalne mreže.
Za www.logistika.ba pripremio:
Prof. dr Velibor Peulić