Istorijska nužnost, ekonomska borba i evropska odgovornost
Poštovani prevoznici putnika i robe, poštovani partneri, institucije i evropski donosoci odluka,
Uprkos svim našim naporima, dopisima, razgovorima i upozorenjima; uprkos tome što smo se pozivali na evropske, međunarodne i „ugovorno obavezujuće sporazume“, došli smo do trenutka kada se moramo suočiti sa činjenicom da je iscrpljen svaki “demokratski mehanizam” u borbi da zaštitimo pravo na rad prevoznika iz država koje nisu članice Evropske unije, ali i onih unutar EU koje su potcijenjene u evropskom transportnom prostoru.
I – Balkan kao prostor istorijskih seoba: od Arsenija preko Fra Grge Martića do savremenih drumskih operatera
Od 1985. pa sve do danas, pod plaštom liberalizacije i “partnerstva”, prevoznici iz Bosne i Hercegovine i cijelog Balkana prolaze procese koji su duboko slični poznatim istorijskim obrascima. Danas, možda više nego ikada, razumijemo priče koje su opisivali Fra Grga Martić i bosanski franjevci, shvatamo dinamiku velike seobe 1690. godine pod Arsenijem III Čarnojevićem, i sjećamo se pomjeranja stanovništva nakon Balkanskih ratova.
Ali sada, po prvi put u istoriji — ne sele se samo narodi, selimo i kapacitete. Ovaj put, seoba nije posljedica ratova, nego administrativnog gušenja prava na rad, ignorisanja realnosti na terenu i sistemskog ugrožavanja egzistencije profesionalnih vozača. To je seoba izazvana papirologijom, ne oružjem.
Na zajedničkom Plenumu prevoznika iz Bosne i Hercegovine i Srbije donesena je jednoglasna odluka:
06.12.2025. godine u Bijeljini održava se Balkanski sabor prevoznika, uz prisustvo predstavnika 75% ukupnih transportnih kapaciteta regiona.Na saboru će biti potpisan zvanični sporazum o zajedničkim aktivnostima do 15.01.2026. godine. Odlučni smo i jedinstveni.Ne postoji više nikakva sumnja.
Počinje velika seoba kapaciteta: 01.12.2025 — 15.04.2026
Pošto nam nije omogućeno izuzeće od šengenskih pravila, a odgovor da će “sve biti riješeno kada uđemo u EU” služi tek kao politička fraza — krećemo u veliku seobu koja je potpuno legalna, logična i ekonomski opravdana.
Od 01.12.2025. godine, naši kapaciteti se sele u:
- Sloveniju
- Hrvatsku
- Bugarsku
- Češku
- Poljsku
- Slovačku
- Luksemburg
- i druge države EU
U prvom talasu, prevoznici iz BiH, Srbije, Sjeverne Makedonije i Crne Gore prebacuju značajne dijelove flota i vozačkih posada.
Kolege iz Slovenije već znaju: kapaciteti naših firmi porašće za dodatnih 75%, a robne tokove ka Zapadnom Balkanu ćemo preuzeti u potpunosti.
Registracijom u državama EU otvaraju se vrata:
- za rad bez dodatnih dozvola prema Balkanu,
- za niže poreze,
- za jednostavnije procedure,
- za bržu registraciju,
- za brže izdavanje Code 95 (3 dana, a ne 3 godine birokratije),
- za deset puta nižu registraciju poluprikolica,
- a licence i vozačke kvalifikacije nam se priznaju odmah.
Evropi poručujemo jasno: Ako ne možemo raditi iz svojih država – radićemo iz vaših!
Evropska komisija mora razumjeti posljedice odluka koje su nametnute. Ako spriječite prevoznike da rade iz svojih država — oni će raditi iz vaših.
Ako se nastavi ovakav režim:
- evropski domicilni prevoznici biće direktno ugroženi,
- robni tokovi će se preusmjeriti,
- Balkan će otvoriti nove koridore ka Istoku — od Turske do Kine,
- evropsko tržište osjećaće hronični nedostatak vozača,
- cijene transporta rastu za 35%,
- ekonomske posljedice biće dugoročne.
A naš problem boravka vozača biće konačno riješen.
Faktor radne snage: ključ koji Evropa ne razumije Vozači iz BiH, Srbije, Sjeverne Makedonije i Crne Gore radije će se priključiti:
- stabilnim sistemima,
- evropskim pravilima,
- firmama koje posluju iz EU,
- sistemima bez blokada i ograničenja.
U EU ćemo:
- zapošljavati po evropskim modelima,
- izbjegavati birokratske barijere,
- osigurati prava radnika,
- i zadržati stručnu radnu snagu.
Obavještenje ambasadama, izvoznicima i evropskim institucijama
Troškovi transporta rastu za najmanje 35%.Matične države gube flote. Zdravstveni, socijalni i penzioni fondovi u balkanskim zemljama biće direktno pogođeni. Industrija će osjetiti posledice.
Zahvaljujemo na:
- diplomatskim floskulama,
- “umirujućim” saopštenjima,
- obećanjima o zelenim koridorima 2038. godine.
Dosta je bilo.
Evropa mora znati: dolazi najveća koncentracija mladih, najtalentovanijih, najbolje obučenih profesionalnih vozača sa najboljim eko-standardima. To je “prirodna seoba” koja nastaje kad jedna administracija guši sektor, a druga ga otvara.
Kako ćemo osigurati održivost poslovanja u Bosni i Hercegovini
Dok se kapaciteti sele, mi nismo zaboravili domaće tržište.
Obavještavamo da je:
- 80% prevoznika već „zeleno osviješćeno“,
- da posjedujemo solarne elektrane na krovovima skladišta,
- da razvijamo zelene zone oko transportnih baza,
- i da ćemo formirati Zadrugu za solarne elektrane – direktno povezanu s EU tržištem energije.
To će biti nova osnova za održivost sektora u BiH: čista energija, stabilni prihodi i smanjeni troškovi.
Dragi prijatelji, kolege i partneri, pozivamo vas da se 06.12.2025. okupimo na Saboru u Bijeljini i potvrdimo istorijski iskorak. Ako države ne shvataju, a ne shvataju, do 15.01.2026 nema rješenja, i ne zaštite svoje prevoznike — osjetiće to već u prvoj polovini 2026 godine.
Ako region ne reaguje — snosiće posljedice. Ako Evropu nije briga — biće joj jasno kad osjeti posljedice u lancima snabdijevanja. Jer kada se Balkanski prevoznici pokrenu — pomjera se ekonomija cijelog kontinenta.
Velika seoba prevoznika 2025–2026 nije prijetnja.
To je istorijska nužnost.
To je racionalan odgovor na iracionalne politike.
To je borba za pravo na rad. I to je odluka koju nismo mi donijeli — nego oni koji su nas natjerali.










