Evropska komisija je razjasnila svoj stav o tome da li planira da preduzme zakonodavne mere kako bi ponovo uspostavila obavezu da se teška teretna vozila vraćaju u zemlju registracije svakih osam nedelja. Sud pravde Evropske unije (CJEU) je 4. oktobra 2024. godine poništio pravilo iz Paketa mobilnosti koje je zahtijevalo da se kamioni vraćaju u operativni centar kompanije svake osme sedmice. Sud je zaključio da zakonodavac EU nije pružio dovoljno informacija kako bi opravdao proporcionalnost ove mjere.Klaster Logistika
Međunarodna unija za drumski transport (IRU) zatražila je od Evropske komisije formalna pojašnjenja o praktičnim implikacijama ove presude, s obzirom na to da mnogi prevoznici nisu sigurni da li će biti kažnjeni ako ne vrate svoja vozila u bazu.
Prošle nedelje, evropski komesar za transport Apostolos Cicikostas odgovorio je na istragu, koju je podstakla odluka Suda pravde Evropske unije (CJEU) u oktobru da poništi zahtev za vraćanje kamiona. Prema poslanicima EP, obaveza povratka bila je ključni element Paketa mobilnosti i sredstvo za borbu protiv nelojalne konkurencije obeshrabrujući osnivanje kompanija za „poštanske sandučiće“ u sektoru drumskog saobraćaja.
Oni su ispitivali Evropsku komisiju (EK) o mogućim merama za rešavanje posledica poništenja i da li će EK naručiti studiju za procenu efekata sada nevažeće uredbe tokom perioda njenog sprovođenja. Stav EK Komesar Cicikostas je potvrdio da presuda CJEU od 4. oktobra 2024. kojom je poništena odredba o vraćanju kamiona ima direktno dejstvo u okviru pravnog okvira EU.
On je objasnio da se po članu 264. Ugovora o funkcionisanju Evropske unije uredba mora smatrati nevažećom. Komesar je primetio da ta odredba prvobitno nije bila deo predloga Komisije. „U vreme usvajanja, Komisija je navela da će obaveza povratka dovesti do neefikasnosti u transportnom sistemu i dovesti do povećanja emisija, zagađenja i zagušenja“, rekao je on, citirajući studiju iz 2021. koja je procenila potencijalne uticaje mere. Cicikostas je dalje potvrdio da EK ne namerava da predloži novi zakon kojim bi se poništeno pravilo ponovo uspostavilo.
Međutim, on je uvjerio članove EP da EK ostaje posvećena implementaciji Paketa mobilnosti I, osiguravajući unutrašnje tržište koje dobro funkcioniše, fer konkurenciju i poboljšane socijalne uslove za vozače. Poverenik se takođe obavezao da će pratiti sve štetne posledice poništenja, posebno na uslove rada vozača, i preduzeti odgovarajuće mere po potrebi. Reakcije industrije Evropsko udruženje za špediciju CLECAT pozdravilo je stav Komisije, u skladu sa njenom zabrinutošću zbog neželjenih posledica obaveze vraćanja kamiona.
U saopštenju, CLECAT je ponovio svoj poziv na efikasnu primenu Paketa mobilnosti u cilju promovisanja fer i efikasnog tržišta uz poboljšanje uslova rada vozača. Kontroverzna mera Zahtev da se kamioni vrate u registrovanu bazu svoje kompanije bio je jedan od najspornijih aspekata Paketa mobilnosti. U početku su čak i prikolice i poluprikolice bile uključene u uredbu. Međutim, nakon značajnog protivljenja transportne industrije, obim je ograničen na motorna vozila i kombinacije vozila. Uprkos ovom prilagođavanju, mera je ostala teret za mnoge prevoznike.
Kao odgovor, Poljska, uz podršku Litvanije, Mađarske, Rumunije, Bugarske, Malte, Kipra i Belgije, podnela je žalbu Sudu EU u oktobru 2020. Zemlje su tvrdile da ta odredba negativno utiče na životnu sredinu, poslovanje evropskih prevoznika i šira ekonomija. U novembru 2023., generalni advokat Đovani Pitrucela izdao je mišljenje u kojem podržava Poljsku i njene saveznike, kritikujući nedostatak opravdanja za tu meru i naglašavajući njen uticaj na životnu sredinu. CJEU je usvojio ovo obrazloženje u oktobru 2024. godine, čime je poništen zahtev. Sud je utvrdio da zakonodavac EU nije pružio dovoljno dokaza da opravda proporcionalnost pravila.
Izvor: https://trans.info/en/